Nieuws

Veel landen hebben een wake-up call nodig om de verkeersveiligheidsdoelstellingen van de VN te realiseren. Dit geldt voor midden- en lage-inkomenslanden, maar óók voor een land als Nederland. Dit zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap in een interview met het VN Road Safety Fund.

Publicatiedatum:

In 2019 kwamen er 661 mensen om in het Nederlandse verkeer: 17 minder dan in 2018. 21.400 mensen raakten ernstig gewond, een vergelijkbaar aantal als in 2018.Met de huidige trend worden de beleidsdoelstellingen voor 2020 niet gehaald.

Publicatiedatum:

NEXTdriver heeft de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2020 gewonnen. Dat heeft Pieter Litjens van het Kennisnetwerk SPV zojuist bekendgemaakt. Van de drie finalisten uit drie categorieën gaven de deelnemers aan het NVVC de tech scale-up NEXTdriver de meeste stemmen. 

Publicatiedatum:

Het Nationaal Verkeersveiligheidscongres vindt dit jaar online plaats op 26 november. Met dank aan de vele sprekers, workshoporganisatoren en exposanten is er een mooi programma samengesteld.

Publicatiedatum:

Een veilige infrastructuur is van levensbelang voor voetgangers en fietsers. In 2010-2019 was 40% van het totale aantal verkeersdoden voetganger of fietser. Van het totale aantal ernstig verkeersgewonden was in 2018 zelfs 69% voetganger of fietser.

Publicatiedatum:

Nederland loopt in Europa voorop met het toezicht op telefoongebruik in het verkeer. Die voorzichtige conclusie trekt SWOV in het rapport Handhaving van het verbod op handheld telefoongebruik.

 

Publicatiedatum:

Ben jij op zoek naar een afwisselende functie op het snijvlak van ICT en financiën? Heb je affiniteit met cijfers en ICT, een proactieve instelling en kun je nauwkeurig werken?

Publicatiedatum:

Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsende ouderen neemt toe. Van de omgekomen fietsers is vooral het aandeel 80-plussers flink toegenomen: van 12% in 2000 tot 27% in 2019.

Publicatiedatum:

In de periode 2010-2019 vielen er gemiddeld onder voetgangers 59 doden per jaar, waaronder relatief veel ouderen. De slachtoffers vallen vooral door een botsing met een auto waarbij de rijsnelheid van het autoverkeer, de inschatting door de voetganger van de snelheid van de auto, afleiding en verlichting een belangrijke rol spelen.

 
Publicatiedatum:

Afleiding heeft negatieve effecten op het gedrag in het verkeer. Vooral activiteiten die ervoor zorgen dat de ogen lang niet op de weg zijn gericht, verhogen de kans op een ongeval.

Publicatiedatum: