Publicaties en bronnen

Antwoord

Hieronder vindt u de lijst met referenties die in deze factsheet zijn gebruikt. Alle gebruikte bronnen zijn in te zien of op te vragen via ons kennisportaal. Hier vindt u ook meer literatuur over dit onderwerp.

[1]. McDonald, G.K., Moser, C.A. & Giesbrecht, G.G. (2019). Public knowledge, attitudes and practices of vehicle submersion incidents: a pilot study. In: Injury epidemiology, vol. 6, p. 21.

[2]. Stjernbrandt, A., Oström, M., Eriksson, A. & Björnstig, U. (2008). Land motor vehicle-related drownings in Sweden. In: Traffic Injury Prevention, vol. 9, nr. 6, p. 539-543.

[3]. Hammett, M., Watts, D., Hooper, T., Pearse, L., et al. (2007). Drowning deaths of U.S. Service personnel associated with motor vehicle accidents occurring in Operation Iraqi Freedom and Operation Enduring Freedom, 2003-2005. In: Military Medicine, vol. 172, nr. 8, p. 875-878.

[4]. Wintemute, G.J., Kraus, J.F., Teret, S.P. & Wright, M.A. (1990). Death resulting from motor vehicle immersions: the nature of the injuries, personal and environmental contributing factors, and potential interventions. In: American Journal of Public Health, vol. 80, nr. 9, p. 1068-1070.

[5]. CBS Statline (2020). Mobiliteit; per persoon, persoonskenmerken, vervoerwijzen en regio's CBS. Geraadpleegd 08-01-2021 op opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84709NED/table?dl=48F9F.

[6]. McDonald, G.K. & Giesbrecht, G.G. (2013). Vehicle submersion: a review of the problem, associated risks, and survival information. In: Aviation, space, and environmental medicine, vol. 84, nr. 5, p. 498-510.

[7]. Austin, R. (2011). Drowning deaths in motor vehicle traffic accidents. Paper Number 11-0170. National Highway Traffic Safety Administration NHTSA.

[8]. Davidse, R., Duijvenvoorde, K. van, Louwerse, R., Boele-Vos, M., et al. (2018). Scootmobielongevallen: karakteristieken, ongevalstypen en kansrijke maatregelen om de veiligheid te verbeteren. Een dieptestudie naar scootmobielongevallen op de openbare weg. R-2018-15A. SWOV, Den Haag.

[9]. Davidse, R., Duijvenvoorde, K. van, Louwerse, R., Boele-Vos, M., et al. (2018). Scootmobielongevallen: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? R-2018-15. SWOV, Den Haag.

[10]. Davidse, R.J., Doumen, M.J.A., Duijvenvoorde, K. van & Louwerse, W.J.R. (2011). Bermongevallen in Zeeland: karakteristieken en oplossingsrichtingen. Resultaten van een dieptestudie. R-2011-20. SWOV, Leidschendam.

[11]. Davidse, R.J. (2011). Bermongevallen: karakteristieken, ongevalsscenario's en mogelijke interventies. Resultaten van een dieptestudie naar bermongevallen op 60-, 70-, 80- en 100km/uur-wegen. R-2011-24. SWOV, Leidschendam.

[12]. Giesbrecht, G.G., Percher, M., Brunet, P., Richard, Y., et al. (2017). An automatic window opening system to prevent drowning in vehicles sinking in water. In: Cogent Engineering, vol. 4, nr. 1.

[13]. Giesbrecht, G.G. & McDonald, G.K. (2010). My car is sinking: automobile submersion, lessons in vehicle escape. In: Aviation, space, and environmental medicine, vol. 81, nr. 8, p. 779-784.

[14]. Minister van VenW (2010). Informatie inzake verkeersveiligheid t.b.v. het algemeen overleg 12 mei 2010. 29398-224. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag.

[15]. Buning, L.R., Kessels, J.F., Merts, M., Pauwelussen, J.P., et al. (2008). Raambediening en deurvergrendeling. Effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.

Onderdeel van factsheet

Voertuigen te water

Elk jaar overlijden er gemiddeld meer dan 50 personen nadat ze met hun voertuig te water zijn geraakt. Meer dan twee derde overlijdt door… Meer

Deze factsheet gebruiken?