Ja, het veelvuldig begaan van verkeersovertredingen – alcoholovertredingen, snelheidsovertredingen, gevaarlijk verkeersgedrag – gaat gepaard met een verhoogd ongevalsrisico. Alcoholovertreders die twee keer of vaker gepakt zijn hebben een sterk verhoogd ongevalsrisico vergeleken met niet-overtreders [2]. In Nederlands onderzoek is vastgesteld dat voertuigen (kentekens) met meerdere bekeuringen (afgehandeld door het Centraal Justitieel Incasso Bureau – CJIB) in een bepaalde periode een sterk verhoogd ongevalsrisico hebben vergeleken met voertuigen/kentekens met slechts enkele bekeuringen (zie Afbeelding 2) [3]. De groep voertuigen met vier of meer bekeuringen in een periode van vijf jaar maakt slechts 5% uit van alle bekeurde voertuigen (links in de afbeelding), maar is betrokken bij meer dan een kwart (27%) van alle geregistreerde ongevallen in die periode (rechts in de afbeelding). De groep voertuigen met de meeste bekeuringen (11-20) vormt zelfs maar 0,1% van alle bekeurde voertuigen, terwijl ze bij meer dan 4% van alle ongevallen betrokken zijn. Deze grote verschillen in ongevalsbetrokkenheid kunnen niet worden verklaard door verschillen in gereden afstand en toont dus een verhoogd ongevalsrisico.
Afbeelding 2 geeft de relatie tussen bekeuringen en ongevallen op voertuigniveau waarbij de meeste overtredingen op kenteken zijn geconstateerd. Het is niet zeker wie op dat moment de bestuurders van de voertuigen waren. De onderzoekers hebben niettemin gepleit voor een verdergaande aanpak van voertuigeigenaren van voertuigen met meerdere bekeuringen [4].