Er komen steeds meer systemen op de markt om de automobilist te ondersteunen in de rijtaak. Stap voor stap neemt de automatisering van onze voertuigen toe, het verkeerssysteem bevindt zich in een transitie richting zelfrijdende auto’s. De automatisering biedt kansen om het verkeer veiliger, schoner en efficiënter te maken. Er ontstaan echter ook nieuwe risico’s, met name in de transitieperiode.
Dit rapport beschrijft welke ontwikkelingen er worden verwacht bij de automatisering van het verkeerssysteem. Tevens wordt ingegaan op de consequenties van deze ontwikkelingen op de verkeersveiligheid: de kansen en de risico’s.
Het rapport besluit met de presentatie van een onderzoeksagenda waarbij de onderwerpen zich laten clusteren tot drie groepen:
SWOV beoogt op deze onderwerpen, eventueel in samenwerking met andere organisaties, door middel van onderzoek substantieel en herkenbaar bij te dragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid tijdens de transitie naar hogere niveaus van automatisering.
Andere belangrijke nieuwe risico’s die niet binnen de specifieke expertise van SWOV vallen, maar zeker ook van belang zijn voor de veiligheid in de transitie naar hogere niveaus van automatisering. zijn: systeemfouten, cybersecurity, bescherming van data en privacy, ethische vraagstukken, wetgeving en juridische aansprakelijkheid.
There are more and more systems on the market to support the driver in his vehicle. Step by step the automation of our vehicles increases, the traffic system is in a transition towards self-driving vehicles. The automation offers opportunities to make our traffic safer, cleaner and more efficient. However, new risks are emerging, particularly in the transition period.
This report describes which developments can be expected during the automation of the traffic system. The report also discusses the implications of these developments for road safety: the opportunities and the risks.
The report concludes with the presentation of a research agenda in which the topics are clustered into three groups:
SWOV aims to make a substantial and identifiable contribution to the improvement of road safety during the transition to higher levels of automation through research on these topics.
Other important new risks that are not within SWOV’s specific expertise, but also of interest for the safety in the transition to higher levels of automation are: system errors, cyber security, protection of data and privacy, ethical issues, legislation and legal liability.