Risico's op verkeersaders binnen de bebouwde kom

Deelrapportage in het kencijfer-project uit het Onderzoekjaarplan 1995
Auteur(s)
Poppe, F
Jaar
Een van de activiteiten in het Onderzoekjaarplan 1995 van de SWOV is het actualiseren van de risicogegevens voor een aantal wegtypen - de zogenaamde ‘kencijfers'. In dit rapport wordt verslag gedaan van de werkzaamheden voor het onderdeel ‘verkeersaders binnen de bebouwde kom'. Inandere rapporten wordt verslag gedaan van een aantal methodische aspecten [R-96-66A; R-96-66B] en van de analyses voor respectievelijk de autosnelwegen [R-96-63] en de tweede- en derde-orde wegen buiten de bebouwde kom [R-96-65] De resultaten zijn geïntegreerd in een eindrapport [R-96-62]. In de onderhavige rapportage wordt de inventarisatie van de gegevens beschreven, en worden de eerste analyseresultaten gegeven. De risicogegevens zijn gebaseerd op zowel weg-, verkeers- als ongevallengegevens. Voor de hier onderzochte wegcategorieën zijn geen representatieve bestanden van weg- en verkeerskenmerken beschikbaar. Voor de ongevallengegevens is gebruik worden gemaakt van het avv/bg-bestand, inclusief het geografische bestand waarop deze vastgelegd zijn: het vor-locatie-netwerk (vln). De wegkenmerken zijn opnieuw geïnventariseerd; de verkeerskenmerken zijn opgevraagd bij de gemeenten. Er waren overigens niet altijd recente verkeersgegevens beschikbaar. Onder ‘verkeersaders binnen de bebouwde kom' worden de belangrijkste wegen voor doorgaand verkeer binnen een kern verstaan. Dit is echter een kwalitatieve omschrijving. Om zo veel mogelijk consistentie te bereiken is de selectie van de verkeersaders steeds in overleg gedaan. De inventarisatie van de gegevens is uitgevoerd door bro Adviseurs. Daarover is afzonderlijk verslag gedaan. Er is een aantal steekproefgebieden geselecteerd waarbinnen de informatie van alle relevante wegen is verzameld. Daarbij is uitgegaan van dezelfde steekproefgebieden die ongeveer tien jaar geleden voor een soortgelijk onderzoek zijn geselecteerd. Enkele kleine kernen zijn vervallen, en een grote gemeente (Utrecht) is daar deels bijgevoegd, om een betere spreiding over gemeentegrootte en wegtypen te bereiken. In dit rapport wordt ingegaan op de structuur en de specifieke eigenschappen van het vln en de daaraan gekoppelde ongevallenbestanden; en de gevolgen voor het beheer en gebruik van de verzamelde gegevens. Voor de wegvakken en de kruispunten afzonderlijk zijn de kerngegevens en de risico's voor de belangrijkste weg- en kruispunttypen weergegeven. Deze kunnen als volgt worden samengevat
Rapportnummer
R-96-64
Pagina's
34 + 39
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.