Mogelijkheden tot verbreding van het draagvlak voor de verkeersveiligheid

Inventarisatie van maatschappelijke organisaties die door departementen worden gesubsidieerd
Auteur(s)
Vis, A.A
Jaar
Van een succesvolle intensivering van het verkeersveiligheidsbeleid kan pas sprake zijn bij verbreding en verbetering van het (maatschappelijk) draagvlak bij alle actoren. Dit betekent dat zowel op beleidsniveau als in alle geledingen van de maatschappij de bewustwording van het probleem dat de verkeersonveiligheid vormt, dient te groeien. Inschakeling van nieuwe actoren en het toebedelen van nieuwe rollen aan de betrokken actoren kunnen impulsen in de goede richting geven. Hiervoor is een overzicht nodig van maatschappelijke organisaties die zich al dan niet direct met verkeersveiligheid en aanverwante gebieden bezighouden. Dit consult beschrijft de gevolgde weg om tot een dergelijke inventarisatie te komen. Uitgangspunten zijn hierbij geweest inzicht te krijgen in de wijze waarop en op basis van welke criteria deze organisaties door één of meer departementen worden gesubsidieerd, op welke doelgroepen hun activiteiten zich richten, op de rol die verkeersveiligheid daarbij speelt en welke inhoudelijke aanknopingspunten daarin herkenbaar zijn. Op basis van het beschikbare materiaal bleek het helaas niet mogelijk een volledig landelijk overzicht op te stellen van gesubsidieerde maatschappelijke instellingen waarvan het werkterrein raakvlakken met de verkeersveiligheid heeft. Op dit moment blijft er dan ook onzekerheid bestaan of het maatschappelijk draagvlak voor (de nieuwe aanpak van) de verkeersonveiligheid via de bedoelde organisaties in belangrijke mate zou kunnen worden verbreed en verbeterd. Er kan ook niet met zekerheid worden vastgesteld of er behalve de in dit consult genoemde organisaties en instellingen nog andere werkzaam zijn en zo ja, hoe zij worden gefinancierd, welke doelstellingen zij nastreven en op welke doelgroepen zij zich richten. De recent ingeslagen weg van vergaande deregulering, decentralisatie en regionalisatie op zowel beleidsmatig als uitvoerend gebied vormt wellicht een extra drempel voor realisering van een landelijke inventarisatie. Voor dit laatste zijn in ieder geval nog aanzienlijke coördinerende en inventariserende inspanningen noodzakelijk, zowel op centraal bestuurlijk niveau bij de afzonderlijke departementen, als op regionaal ambtelijk niveau
Means of broadening the base of support for road safety Successful intensification of road safety policy can only be achieved if the social base of support is broadened and improved in all areas. This means that - both at policymaking level and in all sections of society - an awareness of the problem posed by road hazard should grow. The mobilisation of new participants and the allocation of new roles to those organisations involved could guide impulses in the right direction. This implies the need for an overview of those social organisations that are directly or indirectly involved in road safety and related areas. This consultation describes the route taken to arrive at such an inventory. Theprinciples adopted in this regard were to obtain an insight into the means by which, and on the basis of which criteria, these organisations were subsidised by one or several government departments, which target group their activities were directed at, the role road safety plays in this regard and what points of contact as regards content can be identified. Based on the material available, however, it proved impossible to draw up a comprehensive nationwide overview of subsidised social base of support for the (new approach to) road hazard could be expanded and improved upon significantly through the organisations referred to. Neither can it be established with certainty whether, in addition to the organisations and institutions referred to in this consultation, there are still other bodies active in this field and, if so, how they are financed, what objectives they strive for and which target groups they aim to reach. The course recently set in the direction of far-reaching deregulation, decentralisation and regionalisation as regard both policy and execution, could perhaps represent an additional barrier to the realisation of a nationwide inventory. In any case, considerable efforts are still required in the fields of coordination and measurement if the latter is to be realised. Thisapplies both at a central administrative level for the individual departments and at a regional, official level
Rapportnummer
R-95-12
Pagina's
24 + 10
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.