Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid voor de provincie Flevoland

Auteur(s)
Twisk, Drs. D.A.M
Jaar
Het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid Flevoland (ROVF) constateert dat er, door het ontbreken van integraal verkeersveiligheidsbeleid in de provincie Flevoland, sprake is van versnippering van aandacht en middelen. Omover een langere periode een verantwoorde integrale aanpak te kunnen realiseren, is het Meerjarenbeleidsplan (MBP) ontwikkeld. Dit plan vormt een blauwdruk en leidraad voor alle facetten van het verkeersveiligheidsbeleid in de provincie en voor de organisaties die deel uitmaken van het ROVF. Het Meerjarenbeleidsplan is gebaseerd op een analyse van de onveiligheid op de weg, een analyse van de determinanten die ten grondslag liggen aan de onveiligheid in Flevoland, een analyse van het bestuurlijk en maatschappelijke draagvlak voor veranderingen, en de toekomstige ontwikkelingen in Flevoland. Op grond van deze analyses werden de volgende aandachtspunten gesignaleerd: -de toenemende onveiligheid van het langzame verkeer (voetgangers, fietsers) binnen de bebouwde kom; - de onveiligheid van het snelverkeer buiten de bebouwde kom en binnen die categorie het toenemende aandeel enkelvoudige ongevallen (vaak met ernstige afloop); - het geringe bewustzijn bij verkeersdeelnemers van de verkeersonveiligheid, en een ogenschijnlijk lijdzame acceptatie daarvan. Geadviseerd is om het beleidsplan niet alleen te baseren op een taakstelling voor het aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers, maar mede te baseren op streefreducties in ‘gevaarlijk' gedrag van verkeersdeelnemers en deze reductiecijfers toe te passen in aanvulling op de bestaande mortaliteits- en morbiditeits-taakstelling. De projecten worden georganiseerd door middel van onderlinge afspraken over bijdragen, waarbij gestreefd wordt naar een win/win-situatie, waarbij gestart wordt met partners die enthousiast zijn en ook feitelijk mogelijkheden hebben/krijgen om zich in te zetten. Van daaruit - zo is de verwachting - ontstaat interesse bij de overige actoren en daarmee ook bereidheid tot samenwerking. Het Meerjarenbeleidsplan is gebaseerd op een klein aantal projecten, waarvan de belangrijkste functie is: het zichtbaar resultaat afwerpen (minder slachtoffers) met als nevendoel het verwerven van mastschappelijk en bestuurlijk draagvlak door de positieve resultaten, voor verregaande maatregelen in de bestrijding van onveiligheid. Op grond van deze aandachtsgebieden zijn projecten beschreven die inhoud gaan geven aan het Meerjarenbeleidsplan, zoals: 1. Beheersing rijsnelheden van het snelverkeer buiten de bebouwde kom:- op de korte termijn door gericht verkeerstoezicht; - op de lange termijn door elektronische snelheidsbeïnvloeding. 2. Aanpak van de verkeersonveiligheid binnen de bebouwde kom door middel van zogenoemde ‘safety audits'. 3. Aanpak van de verkeersonveiligheid in de Noordoostpolder en Zeewolde door wegcategorisering. 4.Het inventariseren van financiële mogelijkheden op gemeentelijk en provinciaal niveau voor verkeersveiligheidsprojecten, en het onderzoeken van mogelijkheden om bestuurlijke processen te stimuleren
Long Range Policy Plan for the province of Flevoland The Regional Committee for Road Safety in Flevoland (ROVF) notes that due to the lack of an integrated road safety policy in the province of Flevoland, the attention and means applied to the problem have become somewhat fragmented. In order to realise a sound integrated approach over a longer period of time, the Long Range Policy Plan (MBP) was developed. This plan forms a blueprint and guide to all facets of road safety policy in the province to assist the organisations that form part of the ROVF. The Long Range Policy Plan is based on an analysis of road hazard, an analysis of the determinants that form the basis of road hazard in Flevoland and an analysis of the administrative and social base of support for change and for other future developments envisaged in Flevoland. Based on these analyses, the following points of attention were defined: -the rise in road hazard affecting slow traffic (pedestrians, cyclists inside the built up area); -the road hazard affecting fast traffic outside the built up area and, within this category, the increasing proportion of single accidents (often with serious outcome); -the limited awareness of road users concerning road hazard and their apparently passive acceptance of this fact. It is recommended to not only base the policy plan on a set objectives for the number of annual road accident victims recorded, but also on target reductions in the ‘dangerous' behaviour of road users, and to apply these reduction figures as a supplement to the existing mortality and morbidity objectives. The projects are organised by means of mutual agreements concerning contributions, with a view towards creating a win/win situation, commencing with partners who are enthusiastic and have or will receive the wherewithal to make the required effort. From this point, it is anticipated that interest will be stimulated amongst the other parties involved, hence resulting in a willingness to cooperate. The Long Range Policy Plan is based on a small number of projects, their main function being to lead to a tangible result (fewer road accident victims), with as parallel target to obtain a social and administrative base of support - in response to the positive results obtained - for the application of far -reaching measures against road hazard. Based on these points of attention, projects that will shape the Long Term Policy Plan have been described, such as: 1.Control of driving speeds of fast traffic outside the built up area: - in the short term, through specific traffic enforcement; - in the long term, through electronic speed control. 2.Approach to road hazard inside the built up area by means of so-called ‘safety audits'. 3.Approach to road hazard in the Noordoostpolder and Zeewolde through a road classification system. 4.An inventory of financial prospects for road safety projects at municipal and provincial level, and a study of ways to stimulate administrative processes
Rapportnummer
R-96-33A
Pagina's
74
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.