Hoofdsteunen en gordelhoogteverstellers

Resultaten van een veldmeting naar de mate van gebruik en de wijze van afstellen
Auteur(s)
Schoon, Ing. C.C.,; Coïni, M.J.L. ; Burggraaf, D
Jaar
De kans op whiplash-letsel als gevolg van achteraanrijdingen kan worden beperkt met een goede stand van de hoofdsteun. Het is daarom van groot belang dat hoofdsteunen in personenauto's correct worden afgesteld. In opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat heeft de SWOV een veldmeting verricht naar de kennis omtrent whiplash en hoofdsteunen, en naar de wijze waarop hoofdsteunen in personenauto's zijn afgesteld. Voorts is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van de gordelhoogteversteller en het gebruik daarvan. Door middel van enquêtes en metingen is informatie over het gebruik van hoofdsteunen en gordelhoogteverstellers door voorpassagiers verzameld. De metingen vonden plaats op grote parkeerplaatsen bij onder andere winkelcentra en wegrestaurants. Auto's die net aan het verkeer hadden deelgenomen, kwamen voor staandehouding in aanmerking. In totaal waren 685 auto's en 1.121 inzittenden ouder dan twaalf jaar bij het onderzoek betrokken. De analyses hebben echter alleen betrekking op 1.067 voorinzittenden van twaalf jaar en ouder, aangezien het aantal achterinzittenden gering was (54). De volgende criteria zijn gehanteerd voor een correcte afstelling van de hoofdsteun: -Hoogte: de bovenkant van de hoofdsteun moet in ieder geval tot boven het oor komen; -Horizontale afstand tussen hoofd en hoofdsteun: deze mag niet groter dan tien centimeter zijn. Van de mannelijke voorinzittenden bleek 80% de hoofdsteun te laag te hebben staan. Vrouwen scoren op dit punt, als gevolg van hun gemiddelde lengte, een geringer foutpercentage: 48%. Een verkeerde horizontale afstand tussen het hoofd en de hoofdsteun kwam bij 28% van de voorinzittenden voor. Dit was vooral te wijten aan een onjuiste stand van de rugleuning. De kennis die inzittenden van personenauto's hebben over wat de juiste stand van een hoofdsteun is, blijkt gebrekkig te zijn. Dit gegeven kan worden aangemerkt als hoofdoorzaak van de veelvuldig voorkomende incorrecte afstelling. De kennis over de functie van de hoofdsteun, en over het verschijnsel whiplash, kan als behoorlijk worden beschouwd. Ondanks het feit dat de helft van de auto's in het onderzoek gordelhoogte-verstellers had, bleek er weinig gebruik van te worden gemaakt. Veel inzittenden weten niet dat hun auto met een gordelhoogteversteller is uitgerust en wat de functie ervan is. Om het (goede) gebruik van hoofdsteunen en gordelhoogteverstellers te doen toenemen is voorlichting nodig. Op dit punt is in de eerste plaats een rol voor importeurs en dealers weggelegd
Head rests and seat belt height adjusters The danger of whiplash injuries due to a rear collision can be reduced when head rests are positioned correctly. Therefore it is crucial that head rests in passenger cars are set correctly. The SWOV was commissioned by The Netherlands Transport Research Centre (AVV) of the Directorate-General of Public Works and Water Management to carry out a field survey to find out how much people know about whiplash and head rests, and how head rests are positioned in passenger cars. Research was also carried out into the presence of seat belt height adjusters and how they are used. Surveys and measurements were used to gather together information about the use of head rests and seat belt height adjusters by front-seat passengers and drivers. The measurements were made in large car parks outside shopping centres and roadside restaurants, amongst others. The cars investigated had just come out of road traffic. In total 685 cars and 1,121 drivers and passengers aged 12 and older were included in the survey. However, the analysis covers only 1,067 front-seat passengers and drivers aged 12 and over, given the small number of back-seat passengers (54). The following criteria were applied to determine the correct positioning of head rests: -Height: the upper edge of the head rest had to exceed the person's ear; -Horizontal distance between head and head rest: this distance must not exceed 10 cm. Eighty percent of the male front-seat occupants proved to have their head rests set too low. On this point the percentage of women at fault proved to be lower (48 percent) due to their average height. For 28 percent of front-seat occupants, the horizontal distance between head and head rest was incorrect. This was mainly due to the back of the seat being positioned incorrectly. Passenger car occupants proved to have an imperfect understanding of the correct positioning of head rests. This fact can be pointed to as the main cause of the frequent incorrect positioning. Their understanding of the function of the head rest, and the phenomenon of whiplash, can be viewed as adequate. Despite the fact that half the cars in the survey had seat belt height adjusters, it proved that little use was made of them. Many of the occupants did not know that their car was equipped with a height adjuster, or what its function was. It is necessary to provide information to increase the (proper) usage of head rests and seat belt height adjusters. In this respect importers and dealers have a role to play in the first instance
Rapportnummer
R-95-19
Pagina's
34 + 26
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.