Het toetsen van telematicatoepassingen op verkeersveiligheidseffecten

Auteur(s)
Oppe, Drs. S. ; Bos, J.M.J
Jaar
In dit rapport wordt een uitwerking gegeven van een toetsingsprocedure en de bijbehorende toetsingscriteria, waarmee telematica-toepassingen kunnen worden beoordeeld op de (al dan niet beoogde) effecten die ze hebben op de verkeersveiligheid. Eerst wordt een overzicht gegeven van de diverse bronnen waarvan is nagegaan of zij relevantie hebben voor toetsing op veiligheid. Het betreft diverse nationale en internationale onderzoeks- en beleidsdocumenten. In deze overzichten wordt de problematiek vanuit verschillende invalshoeken benaderd. In het rapport wordt aandacht besteed aan de `prospectieve' analyse van telematicasystemen (analyse gedurende het ontwikkelingsproces) en `retrospectieve' analyse (analyse van systemen die in een proefgebied worden geïmplementeerd of al in de praktijk worden toegepast). Voor de retrospectieve analyse van de veiligheidseffecten van systemen is hetfasemodel van het verplaatsings- en vervoersproces gevolgd. Er wordt een stapsgewijze benadering geschetst die kan worden gebruikt bij het concreet formuleren van veiligheidscriteria voor zeer diverse telematica-systemen. De uitwerking van deze stappen levert de voorwaarden waaraan telematica-toepassingen uit verkeersveiligheidsoverwegingen dienen te voldoen en de toetsingscriteria die daarbij moeten gelden. Voor een aantal applicaties zijn in de literatuur al uitwerkingen te vinden. Deze vormen een belangrijke hulp bij het concretiseren van de aanpak. Een aantal praktijkvoorbeelden is uitgekozen om de toetsingsprocedure en de bijbehorende veiligheidscriteria in meer detail toe te lichten. Voorts wordt voor een voor de verkeersveiligheid zeer relevant toepassingsgebied, te weten verkeersmanagement op niet-autosnelwegen, aangegeven op welke veiligheidsproblemen telematicasystemen zich zouden moeten richten, indien zij zouden worden ontwikkeld om de veiligheid te vergroten. Er wordt een voorbeeld gegeven van een gecombineerd systeem van routegeleiding en snelheidsregeling, waarbij eveneens wordt aangegeven hoe zo'n systeem kan worden geëvalueerd. Ten slotte is er een verkorte versie van dit rapport gemaakt, waarin, op basis van de informatie uit het rapport, de belangrijkste conclusies voor het toetsen van telematicasystemen op veiligheid zijn samengevat
The testing of telematics applications for their road safety effects This report describes the elaboration of a test procedure and matching test criteria for assessing the intentional and unintentional effects of telematics applications on road safety. It begins with an overview of the various documentary sources available and discusses whether they are relevant to a test on safety. These sources consist of a variety of national and international research and policy documents. The overview examines the problem from different angles. The report then describes a `prospective' analysis (an analysis carried out during the development process) and a `retrospective' analysis (analysis of systems being implemented in a test bed or already being implemented in practice) of telematics systems. The phase model for the transport and displacement process was used in the retrospective analysis of the safety effects of systems. This is followed by an account of a step-by-step process which can be used in the practical development of safety criteria for a wide range of telematics systems. The development of these steps defines the conditions which telematics applications must meet in order to ensure road safety, and also specifies the test criteria which must be used. A number of applications have already been elaborated in literature on the subject. These examples are important in assessing the practical implementation of the approach. The report selects a number of practical examples to describe the test procedure and the accompanying test criteria in more detail. The report then uses a highly relevant area of application for road safety, namely traffic management on non-motorway roads, to indicate which road safety problems telematics systems should target if they are to be developed to increase safety. It gives an example of a combined system of route mapping and speed regulation, and indicates how such a system can be evaluated. Finally, there is a shortened version of the report which summarises the main conclusions for the testing of the road safety effects of telematics systems, based on the information contained in the report
Rapportnummer
R-96-15
Pagina's
61
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.