Elektronica in vrachtauto's

Auteur(s)
Sluis, Ir. J. van der
Jaar
In opdracht van de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat heeft de SWOV het huidige gebruik en de toekomstige mogelijkheden van elektronica in vrachtwagens onderzocht. Hetonderzoek betrof in het bijzonder de gevolgen van elektronica-toepassingen voor de verkeersveiligheid en de mogelijkheden die de overheid heeft om (verkeersveilige) elektronica-toepassingen in het vrachtverkeer te stimuleren. Elektronica-toepassingen zijn in twee groepen in te delen: telematica en voertuigelektronica. Bij voertuigelektronica gaat het om systemen die in en rondom het voertuig werken. Van telematica-systemen wordt gesproken wanneer sprake is van communicatie tussen het voertuig en de 'vaste wereld'. Momenteel wordt telematica reeds toegepast in het internationale transport. De verwachting is dat met behulp van satelliet-communicatie en Global Positioning Systemen (GPS) het vrachtverkeer efficiënter kan gaan werken. De overheid zal met name een rol spelen bij de informatievoorziening en de aanleg van de communicatie-infrastructuur. Verder biedt telematica mogelijkheden om het toezicht op het verkeer te automatiseren. Aan de automatisering van het toezicht kleven wel enige juridische problemen. De ongevalsrecorder en het anti-blokkeer systeem zijn voorbeelden van voertuigelektronica. Voertuigelektronica zal in de toekomst gebruikt worden om de taak van de bestuurder te ondersteunen. Met name de kostprijs van sensoren speelt een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling en toepassing van voertuigelektronica. Met behulp van elektronica kan de verkeersveiligheid vergroot worden, maar voorzichtigheid is geboden. Het optreden van risico-compensatie en de wijze waarop gegevens aan de bestuurder worden verstrekt (de mens/ machine-interface) zijn zaken waarvan de veiligheidsaspecten scherp in de gaten gehouden moeten worden
The Netherlands Transport Research Centre (AVV) of the Directorate-General of Public Works and Water Management, commissioned the SWOV to investigate the use of electronics in heavy trucks, today and in the future. In particular the road safety consequences and the means the government has to stimulate (safe) electronic devices have been studied. Electronic applications can be divided into two groups: telematics and in-car electronics. In-car electronic systems operate in and around the vehicle. An important aspect of telematics is the communication between the vehicle and the environment. At the moment telematics is used in international transport. It is expected that the possibilities provided by satellite communication and Global Positioning Systems, will increase the efficiency of heavy goods transport. The government has to play an important role in providing information and installing communication infrastructure. Another promising area for the government in the field of telematics is automated traffic control. However, some juridical problems have to be resolved here. The Accident Data Recorder (ADR) and the Anti-lock Braking Systems (ABS) are examples of in-car electronic devices. In the future in-car electronics will be used to support the driver. It is expected that the price of sensors will be the key factor in further developments of in-car electronics. Electronics can enhance road safety, but caution should be exercised. Things like risk compensation and man machine interface have to be investigate on safety aspects thoroughly
Rapportnummer
R-94-62
Pagina's
24
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.