De veiligheid van een lichte motorscooter

Auteur(s)
Noordzij, Drs. P.C
Jaar
In deze notitie wordt nagegaan hoe de veiligheid van een motorscooter kan worden ingeschat en welke voorwaarden uit oogpunt van veiligheid aan het gebruik van de motorscooter gesteld zouden moeten worden. Nederland is gehouden aan de Europese richtlijn voor het rijbewijs. In deze richtlijn wordt geen onderscheid gemaakt tussen motor- of scootermodel. Zijbiedt echter wel de mogelijkheid een afzonderlijk rijbewijs in te stellen voor een lichte motor, voor personen vanaf zestien jaar. Ieder land kan bepalen dat een lichte motor bereden mag worden met een autorijbewijs en dat verdere beperkingen opgelegd mogen worden. Op grond van literatuur en ervaringen in het buitenland wordt geconcludeerd dat een leeftijd beneden achttien jaar ongewenst is voor het rijden met een lichte motor/scooter. Voor houders van een autorijbewijs geldt dat in aanvulling op het autorijden, een opleiding moet worden gevolgd en ervaring moet worden opgedaan met het berijden van een lichte motor/scooter
The safety of light motor scooters This memorandum examines how the safety of motor scooters can be estimated and considers which conditions should be placed on the use of motor scooters in terms of safety. The Netherlands is maintaining the European guideline for a driving licence in which no distinction is made between motorcycles or scooters. This guideline does, however, offer the possibility of introducing a separate driving license for light motorcycles for persons 16 years of age and older. Every country can determine whether it will permit the driving of a light motorcycle with a car driving license and whether additional limitations may be imposed. Based on the literature and the experiences gained in other countries, letting people under the age of eighteen drive light motorcycles and/or motor scooters is concluded as being undesirable. Those with a licence to drive a car should take an additional course in riding a light motorcycle or scooter and to gain experience in riding these light motorcycles and scooters
Rapportnummer
R-97-47
Pagina's
14
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.