Bromfiets op de rijbaan: van proef tot maatregel

Een overzicht van de stand van zaken
Auteur(s)
Hagenzieker, Drs. M.P.
Jaar
Sinds de invoering van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 is de vraag of een bromfietser op de weg zou moeten worden toegelaten weer actueel. De voorliggende notitie is in opdracht van de Hoofdafdeling Verkeersveiligheid van Rijkswaterstaat opgesteld en onderzoekt welke richtlijnen zijn aan te bevelen, respectievelijk of er wetgeving nodig is bij de maatregel `bromfiets op rijbaan'. De notitie schetst twee keuzemogelijkheden: `bromfiets op de rijbaan' wordt in principe een algemene regel in Nederland ofwel de wegbeheerders beslissen waar de maatregel wel en niet wordt toegepast. Uiteengezet wordt, wat deze keuzes met zich meebrengen. De SWOV beveelt aan om, indien de voortzetting van de proef `bromfiets op de rijbaan' dezelfde gunstige resultaten vertoont, de maatregel algemeen geldend te maken in Nederland voor situaties binnen de bebouwde kom
Since the introduction of the Traffic Code RVV 1990 in the Netherlands, the question of whether a moped rider should be permitted to use the road has again arisen. The current report has been drafted at the request of the Road Safety Department of the Ministry of Transport, and investigates which guidelines can be recommended, and whether legislation is required for the measure `moped on the roadway'. The report describes two options: `moped on the roadway' will either become a general rule in the Netherlands, in principle, or the road authorities decide where the measure is to be applied. The report describes what these choices imply. The SWOV recommends that if the ongoing trial `moped on the roadway' will demonstrate the same favourable result, then the measure could be made generally applicable in the Netherlands for locations inside the built up area
Rapportnummer
R-94-69
Pagina's
24
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.