Aanzet tot een auditprotocol

Auteur(s)
Schagen, Drs. I.N.L.G. van
Jaar
In navolging van een groeiend aantal landen binnen en buiten Europa is nu ook in Nederland een begin gemaakt met de ontwikkeling van een zogenoemde ‘verkeersveiligheidsaudit'. Dit is vastgelegd in het convenant waarin de minister van Verkeer en Waterstaat, het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen zich binden aan het uitvoeren van het Startprogramma Duurzaam Veilig. Een verkeersveiligheidsaudit is bedoeld om in verschillende stadia van de uitwerking en uitvoering van infrastructuurprojecten een onafhankelijk, expert-advies te krijgen voor een optimale uitwerking van de verkeersveiligheid. De audit wordt op vrijwillige basis ingevoerd en moet ongevallen voorkomen. Dit rapport bevat een algemene uiteenzetting over het wat, hoe en waarom van audits. Ook wordt een voorstel gedaan voor een auditprotocol. In zo'n protocol zijn de diverse stappen die de wegbeheerder en de auditor moeten volgen, beschreven. Aan de hand van dit protocol is het mogelijk het auditinstrument in de praktijk toe te passen. Voorts wordt een algemeen overzicht gegeven van de inhoudelijke aspecten van de taak van een auditor. Een verdere invulling van de inhoud van de audittaak zal gestalte moeten krijgen in de vorm van een cursus voor diegenen die zich willen kwalificeren als auditor. Het hier gepresenteerde protocol is grotendeels gebaseerd op de richtlijnen en ervaringen in landen waar al geruime tijd audits worden toegepast, zoals Groot-Brittannië, Denemarken, Australië en Nieuw Zeeland. Getracht is het protocol zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de Nederlandse situatie. Het effectief en efficiënt toepassen van verkeersveiligheidsaudits is in hoge mate afhankelijk van de bestaande besluitvormingsprocedures bij de diverse verantwoordelijke overheden. Deze besluitvormingsprocedures zijn niet bij alle wegbeheerders en bij alle projecten hetzelfde. Het protocol zal dus ook met de nodige flexibiliteit moeten worden toegepast. De komende periode moet gezien worden als een proeftijd, waarin ervaring kan worden opgedaan met het gebruik van het instrument in Nederland. Op grond van die ervaringen zal het huidige protocol worden bijgesteld en uitgewerkt om tot een zo werkbaar mogelijke procedure te komen
Making a start towards an audit protocol Following the lead of a growing number of countries both within and outside of Europe, the Netherlands, too, has made a start toward developing what is known as a ‘road safety audit*. This move was taken in a covenant in which the Minister of Transport and Public Works, Interprovincial Consultations (IPO), the Association of Netherlands Communities (VNG) and the Union of Water Control Authorities pledged their intentions to join hands in implementing the Introductory Sustainably Safety Programme. A road safety audit is intended to obtain independent expert advice for achieving the best possible results in the area of road safety during the various stages of elaborating and implementing infrastructural projects. Auditing, being introduced on a voluntary basis, is intended to prevent accidents. This report contains a general explanation of road safety audits that includes a description of the audits as well as methods and reasons for conducting them. It also contains a proposal for an audit protocol which would describe the various steps to be followed by the road authority and the auditor. This protocol would form the basis for actually applying the auditing instrument. Moreover, this report provides a general overview of what the tasks of the auditor would be. A more detailed elaboration of the contents of the auditing tasks would be provided in the form of a course for those who wish to qualify as an auditor. The protocol presented here is largely based on the guidelines and experiences of countries where audits have been implemented for some time now such as Great Britain, Denmark, Australia and New Zealand. An attempt is being made to adapt the protocol as closely as possible to the Dutch situation. The effectiveness and efficiency with which road safety audits are applied depends largely on the existing decision-forming procedures used by the various levels of government responsible for road safety. All road authorities and all projects do not have the same decision-forming procedures. This means that a certain amount of flexibility will also have to be used in applying the protocol. The near future should be seen as a test period in which experience can be obtained in using the instrument in the Netherlands. Based on these experiences, the current protocol can be modified and elaborated for the purpose of arriving at a procedure exhibiting a maximum of practicality
Rapportnummer
R-98-19
Pagina's
30
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.