De autorijscholenbranche kampt al langere tijd met problemen en is al langer onderwerp van discussie. Ondanks dat er ook veel goed gaat, zijn er regelmatig misstanden in het nieuws, waaronder misleiding van consumenten, oneerlijke concurrentie en examenfraude. Daarnaast is het aantal verkeersongevallen onder de leeftijdsgroep jonge, beginnende bestuurders (18-24-jarigen) relatief hoog. Het slagingspercentage voor zowel theorie- als praktijkexamens is relatief laag. Vernieuwing blijkt nauwelijks van de grond te komen, waardoor de sector moeizaam de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen kan volgen. De sector zelf is ook ontevreden met deze situatie en heeft geprobeerd om veranderingen door te voeren, onder meer bij monde van de Alliantie Samen Sterk. Aanpassingen tot nu toe blijken onvoldoende kwaliteits- verbeteringen voor het vak van rijinstructeur, de rijopleiding en de rijscholen te hebben geboden. Ook de veranderingen in de Wet rijonderricht motorrijtuigen (WRM) die tot nu toe zijn doorgevoerd, hebben geen kentering gebracht. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft aan Emile Roemer gevraagd om een onafhankelijk advies uit te brengen over de kwaliteitsverbetering in de autorijscholenbranche voor rijbewijs B.
Van rijles naar rijonderwijs
Advies verbetering autorijscholenbranche
Jaar
Onze collectie
Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.
- Wilt u verder zoeken in onze overige publicaties?
- Of bent u specifiek op zoek naar SWOV-publicaties?