Nederland behoort al jaren tot de meest verkeersveilige landen van de wereld, maar er zijn aanwijzingen dat we terrein verliezen. Als we kijken naar de mortaliteit (het aantal verkeersdoden per inwoner) in de periode 2009-2011 in de Europese Unie, staat Nederland op de vierde plaats. Jaarlijks vielen hier toen rond de 40 verkeersdoden per miljoen inwoners. Alleen Malta, Zweden en het Verenigd Koninkrijk deden het iets beter. Volgens een recent rapport van de European Transportation Safety Council (ETSC) is Nederland in 2012 echter afgezakt naar de zesde plaats van de EU-landen.
In het afgelopen decennium heeft het aantal verkeersdoden in Nederland zich bovendien minder gunstig ontwikkeld dan gemiddeld in de andere landen uit de ‘top tien’ van de Europese Unie. Dit is met name het geval voor het aantal verkeersdoden onder fietsers, brom- en snorfietsers en inzittenden van personenauto’s. Voor motorrijders was die ontwikkeling in Nederland juist iets beter. Wanneer we uitsplitsen naar leeftijd, is de mortaliteit in Nederland voor vrijwel alle leeftijdsgroepen lager dan gemiddeld in de andere EU-lidstaten. Alleen voor de 12- en 13-jarigen en de 67-plussers is de mortaliteit in Nederland groter; dit heeft waarschijnlijk te maken met het fietsgebruik. Naast verkeersdoden valt er een veelvoud aan gewonden in het verkeer; daarvoor is internationaal steeds meer aandacht.