Verkeersveiligheidsconsequenties van de brommobiel

Voorlopige beschouwingen over het gebruik en de veiligheid van een nieuw type voertuig, ook bekend als de vierwielige bromfiets
Auteur(s)
Schoon, Ing. C.C. ; Noordzij, Drs. P.C
Jaar
Een brommobiel is een mini-personenauto met een topsnelheid van 45km/uur. De brommobiel moet volgens richtlijnen van de Europese Unie (EU) op de Nederlandse wegen toegelaten worden; het staat de lidstaten wel vrij eigen regels voor het gebruik op te stellen. In opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat heeft de SWOV in een eerste verkenning de consequenties van de introductie van de brommobiel in Nederland op de verkeersveiligheid onderzocht. Aanbevelingen zijn gedaan over het te voeren beleid en de te nemen maatregelen. De belangrijkste informatie werd verkregen van importeurs van de brommobiel, van zusterorganisaties van de SWOV in Frankrijk, Italië en België en van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Er is vastgesteld dat de voornaamste doelgroep uit senioren bestaat met een leeftijd van vijfenvijftig à zestig jaar en ouder, zonder rijbewijs. De verkoopprijs van een brommobiel is hoog in vergelijking met een kleine personenauto. Mede hierdoor zal het voertuigpark gering in omvang blijven (verkoop op jaarbasis 500 tot 700 stuks). In Frankrijk is het risicocijfer (letselongevallen per 109 voertuigkilometers) voor de brommobiel hoger dan voor de personenauto. Er vinden relatief veel ongevallen plaats bij linksaf-manoeuvres en het oversteken. Alsgordels worden gedragen en de brommobiel niet in een verkeersomgeving rijdt waar snelheden boven de 50 km/uur zijn toegestaan, biedt de brommobiel een redelijke mate van veiligheid aan de inzittenden; dezijkant van de brommobiel lijkt het zwakste punt. Geconcludeerd wordt dat de brommobiel niet past binnen de ontwikkeling van een duurzaam-veilig weg- en verkeerssysteem. Dit systeem is er immers op gericht de verkeerssituaties eenvoudiger en eenduidiger te maken, door ondermeer het beperken van het aantal voertuigsoorten. Metde komst van de brommobiel is juist sprake van een uitbreiding. Hetis daarom gewenst de gebruiksmogelijkheden zodanig te beperken dat met het gebruik geen onveilige situaties worden gecreëerd. Aangaande het gebruik wordt aanbevolen de brommobiel niet op het fietspad toe te laten. Binnen de bebouwde kom zou de brommobiel vooralsnog alleen toegestaan zijn op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur; buiten de bebouwde kom moet de brommobiel geheel niet toegestaan worden. Bestuurders van brommobielen zouden moeten beschikken over een bepaald type rijvaardigheidsbewijs; het is gewenst de minimumleeftijd voor het besturen van een brommobiel te stellen op achttien jaar. Met betrekking tot het voertuig wordt aanbevolen een voertuigdocument voor de brommobiel in te voeren voor handhavingsdoeleinden, en extra aandacht te besteden aan de categorieherkenning door medeweggebruikers
Road safety consequences of the four-wheeled moped A four-wheeled moped is a mini passenger car with a top speed of 45km/h. In compliance with the guidelines of the European Union (EU), the four-wheeled moped should be admitted on Dutch roads; however, it is up to the member states to impose their own specific user rules. The Netherlands Transport Research Centre AVV of the Ministry of Public Works has asked the SWOV to carry out an initial exploration of the consequences of introducing the four-wheeled moped in the Netherlands with respect to road safety. Recommendations have been made about the policy to be adopted and the measures to be taken. The most important information was obtained from importers of the four-wheeled moped, from sister organisations of the SWOV in France, Italy and Belgium and from the Department of Public Works. It was established that the prime target group consists of people aged from fifty-five to sixty and above, who do not possess a driving licence. Theselling price of a four-wheeled moped is high in comparison to a small passenger car. For this reason too, the number of vehicles on the road is expected to remain small overall (sales on an annual basis of 500 to 700 of such cars). In France, the risk figure (injury accidents per 109 vehicle kilometres) is higher for the four-wheeled moped than for the passenger car. Relatively many accidents occurred with left hand turning manoeuvres and when crossing the road. If seat belts are worn and the four-wheeled moped is not used in an environment where speeds above 50 km/h are permitted, the four-wheeled moped offers a reasonable degree of safety to its occupants; the sides of the four-wheeled moped appear to be the weakest element. It was concluded that the four-wheeled moped does not fit into the development of a sustainably safe road and traffic system. After all, this system is designed to make traffic situations simpler and clearer, also by restricting the number of vehicle types on the road. The arrival of the four-wheeled moped in contrast implies an expansion in scope. It is therefore desirable to restrict the user options such that their use does not lead to hazardous situations. With respect to use, it is recommended to prohibit admission of the four-wheeled moped to cycle paths. Inside the built up area, the four-wheeled moped could in principle only be permitted on roads with a maximum speed of 50 km/h; outside the built up area, the four-wheeled moped should not be permitted at all. Drivers of these vehicles should have a specific type of driving licence; it is recommended to set the minimum age for driving a four-wheeled moped at eighteen years. With respect to the vehicle, it is recommended to introduce a vehicle document for the four-wheeled moped for purposes of administration, and to devote extra attention to the recognition of this category of vehicle by fellow road users
Rapportnummer
R-95-31
Pagina's
32
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.