Telematica en verkeersstroomgeleiding

Een onderzoek naar kwantitatieve veiligheidscriteria ten behoeve van verkeersstroomgeleiding
Auteur(s)
Heijer, Ir. T. ; Polak, Dr. P.H.
Jaar
De toenemende verkeersbelasting op Nederlandse autosnelwegen vereist intensiever verkeerstoezicht dan op dit moment met de beschikbare middelen mogelijk is. Voor de ontwikkeling van regelsystemen die het hoofd kunnen bieden aan deze omstandigheden, en die tegelijkertijd een aanvaardbaar veiligheidsniveau kunnen handhaven, zijn criteria nodig die gedetailleerdere informatie verschaffen over de verkeersafwikkeling dan de gangbare `klassieke' parameters. Het onderzoek waarvan dit rapport verslag doet, heeft geleid tot de ontwikkeling van een eerste proeve van zo'n criterium. Het criterium is gebaseerd op een eenvoudige theorie inzake verkeersgedrag en kan gemakkelijk worden berekend uit de gegevens van standaard meetapparatuur. Het rapport beschrijft de elementaire theorievorming en bespreekt tevens voorbeelden van toepassingen van het criterium op meetgegevens afkomstig van zowel autosnelwegen als niet-autosnelwegen
The increasing traffic demand on Dutch motorways calls for more rigourous control than is currently available. In order to develop control systems that can cope with these conditions and can meanwhile maintain an acceptable level of safety, we need controlling criteria that provide more detailed information about traffic conditions than the current `classical' parameters. The research reported here led to the development of a first attempt at such a criterion. It is based upon a simple theory concerning traffic behaviour and can easily be calculated from data of standard monitoring equipment. The report contains the basic theoretical considerations as well as examples of application of the criterion to measurement data taken from both motorways and rural roads
Rapportnummer
R-94-78
Pagina's
40 + 2
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.