Risico's onderscheiden naar wegtypen: methodiek van berekenen en voorbereiding

Deelrapportage in het kencijfer-project uit het Onderzoekjaarplan 1995
Auteur(s)
Braimaister, Dr. Ir. L.G
Jaar
Eén van de activiteiten in het Onderzoekjaarplan-1995 is het actualiseren van de risicogegevens voor een aantal wegtypen - de zogenaamde ‘kencijfers'. In dit rapport wordt verslag gedaan van een aantal voorbereidende werkzaamheden. In andere rapporten wordt verslag gedaan over de analyses voor respectievelijk de autosnelwegen [R-96-63] en de tweede- en derde-orde wegen buiten de bebouwde kom [R-96-65] en de verkeersaders binnen de bebouwde kom [R-96-64]. De resultaten zijn geïntegreerd in een eindrapport [R-96-62]. In het onderhavige rapport worden drie onderwerpen behandeld: -een efficiënt toepasbare rekenmethode; -selectie van ‘kansrijke' onderzoeksvariabelen; -de mogelijkheden voor een interactieve analysemethode. Langs theoretische weg wordt afgeleid op welke wijze uit de analysebestanden statistische verantwoorde schattingen voor risico's kunnen worden berekend, inclusief schattingen voor de bijbehorende onzekerheidsmarge, met een efficiënte rekentechniek. Daarbij is ook nagegaan of deze ook op adequate wijze vertaald kunnen worden met behulp van modules van de beschikbare programmatuur (Foxpro, en/of SAS/Stat in combinatie met Atlas/gis). Omdat het inventariseren van wegkenmerken, zoals binnen dit project ook uitgevoerd is, een arbeidsintensief en dus kostbaar proces is, is het belangrijk alleen díe variabelen te inventariseren waarvan verwacht mag worden dat ze ook een herkenbare bijdrage aan de verklaring van de verschillen tussen wegvakken of kruispunten zullen kunnen leveren. Ook de bepaling van de bij de inventarisatie te onderscheiden klassegrenzen moet zo optimaal mogelijk gebeuren. Om daar informatie voor te leveren zijn met behulp van de ontwikkelde rekenmethode analyses uitgevoerd over de beschikbare oude analysebestanden (ongeveer tien jaar geleden verzamelde gegevens). Ten slotte is nagegaan op welke wijze de rekenmethode uitgewerkt kan worden tot een interactieve analysemethode. Met een dergelijke methode kunnen onderzoekers of beleidsambtenaren voor specifieke vragen nagaan of een bepaald wegkenmerk statistisch gezien tot verschillen in risico leidt, en tussen welke klassen die verschillen zich openbaren. Het blijkt mogelijk een prototype op te stellen waarmee ervaring kan worden opgedaan
Distinguishing risks according to road types: calculation and preparation methods One of the activities in the SWOV Research Programme for 1995 was the updating of traffic risk data for several types of roads, this data being known as the key risk indexes. This report gives an account of the preparation activities. Other reports provide an account of the analyses for the motorways [R-96-63], and the analyses for the secondary and tertiary roads outside built-up areas [R-96-65] and the major arteries inside built-up areas [R-96-64]. These results have been integrated into a final report [R-96-62]. The report under consideration addresses three subjects: -an efficiently applicable calculation method; -selection of ‘likely' research variables; -the possibilities for an interactive method of analysis. Using theoretical derivations, a method was worked out to apply efficient calculation techniques on the analysis files, which would calculate statistically reliable estimates for risks, including estimates for associated sound deviations. Also considered in doing so was the possibility of being able to arrive at this estimate adequately by using modules from the available software (Foxpro, and/or SAS/Stat combined with Atlas/GIS). Because survey of road characteristics, as done in this project, is a labour intensive and therefore expensive process, it was important to inventory only those variables which would be expected to make a definite contribution to the interpretation of the differences between stretches of road or intersections. Determining the class definitions to be distinguished during the inventory also had to take place as efficiently as possible. To produce information for this, the developed calculation method was used to carry out analyses of the available existing analysis files containing data collected approximately ten years previously. Finally, a calculation method that could be elaborated into an interactive analysis method was worked out. By using such a method, researchers or policy-making officials with specific questions in mind could determine whether a certain road characteristic would yield statistical differences in risk and in which classes these differences would turn up. It proved possible to draw up a prototype for acquiring experience
Rapportnummer
R-96-66A
Pagina's
39
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.