Project verkeersveiligheid Westland

Adviezen voor infrastructurele en andere maatregelen
Auteur(s)
Minnen, J. van ; Noordzij, Drs. P.C
Jaar
In 1994 is een begin gemaakt met het ‘Verkeersveiligheidsproject Westland', waarbij rijk, provincie, gemeenten, bedrijven en diverse instanties samenwerken. De projectgroep die hiervoor was ingesteld, heeft een werkprogramma opgesteld waarin onder andere maatregelen voor de korte termijn zijn opgenomen. De SWOV heeft bijgedragen aan de voorbereiding van deze ‘korte termijn'-maatregelen, in de vorm van toetsing van de voorgenomen maatregelen aan de principes van het concept ‘duurzaam-veilig'. In dat kader zijn 22 voorstellen voor infrastructurele maatregelen beoordeeld en is advies uitgebracht over de concrete invulling daarvan. Tevens is een argumentatie opgesteld voor de prioriteitsstelling binnen het totaal van de voorgestelde maatregelen. Ook de verschillende plannen voor niet-infrastructurele maatregelen werden becommentarieerd en aangevuld met voorstellen voor kansrijk geachte maatregelen. Een andere activiteit van de SWOV betrof een bijdrage aan het werkprogramma in de vorm van een inleiding over de principes van een duurzaam-veilig verkeerssysteem en de toepassing daarvan in het Westland. De resultaten van de genoemde activiteiten zijn beschreven in dit rapport, waarbij de inleiding over het concept ‘duurzaam-veilig' en de gedetailleerde bespreking van de 22 infrastructurele projecten als bijlagen zijn toegevoegd. De bijdragen van de SWOV aan dit project, zoals beschreven in dit rapport, en de overige activiteiten, in hoofdzaak het bijwonen van projectgroepvergaderingen, werden mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Verbond van Verzekeraars, afdeling Motorrijtuigen
In 1994, a start was made with the Westland road safety project, in which the state, province, municipalities, industry and various organisations cooperated. The project group, initiated for this purpose, has drawn up a working programme which also includes short term measures. The SWOV has contributed to the preparation of these short term measures in the form of an assessment of the proposed measures, based on the principles of ‘sustainably safe' traffic. Within this framework, 22proposals for infrastructural measures have been assessed and a recommendation has been issued about their concrete realisation. Inaddition, a line of reasoning has been drawn up to enable priorities to be set within the overall measures proposed. Also, the various plans for non-infrastructural measures were commented on and supplemented with proposals for measures thought to have a high probability of success. Another activity of the SWOV concerned a contribution to the working programme in the form of an introduction to the principles of ‘sustainably safe' and their application in the Westland region. The results of the activities referred to are described in this report. Theintroduction to the ‘sustainably safe' policy and the detailed discussion of the 22 infrastructural projects have been added as appendixes. The contributions which the SWOV has made to this project (as described in this report) and the other activities conducted (mainly attending the project group meetings) were made possible through a financial contribution by the Association of Insurers, department of Motor Vehicles
Rapportnummer
R-95-29
Pagina's
14 + 33
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.