Pilot-snelheidsmetingen binnen de bebouwde kom

Indicatieve metingen in drie grote steden, uitgevoerd op vier typen verkeersaders
Auteur(s)
Catshoek, Ir. J.W.D. ; Braimaister, Dr. ir. L.G. ; Varkevisser, G.A.
Jaar
Tot nu toe zijn geen structurele snelheidsmetingen op verkeersaders binnen de bebouwde kom uitgevoerd op basis van een mobiel snelheidsmeetnet, zoals dat op 80 km/uur-wegen buiten de bebouwde kom al twee keer is gebeurd. Wel zijn binnen de bebouwde kom enkele `pilot'-snelheidsmetingen (proefmetingen) gehouden. Dit rapport doet verslag van de laatste proefmeting. Bij deze proef binnen de bebouwde kom zijn indicatieve snelheidsmetingen in drie grote steden op vier typen verkeersaders uitgevoerd. Hetbetreft een beperkte pilot-meting, die tot doel heeft het inwinnen en verwerken van weg- en verkeersgegevens van het gemeentelijk wegennet te verkennen en de indicatieve cijfers te presenteren. De omgevingsvariabelen worden bij deze metingen constant verondersteld. De pilot-snelheidsmetingen hebben plaatsgevonden in Eindhoven, Apeldoorn en Haarlem. Er is gemeten op 24 locaties per gemeente. Het ging daarbij om de volgende typen verkeersaders: 1a.Limiet 70 km/uur, 2 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 1b.Limiet 50 km/uur, 2 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 2. Limiet 50 km/uur, 1 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 3. Limiet 50 km/uur, 1 x 2 rijstroken, open voor alle verkeer. De resultaten van de radarmetingen op bovengenoemde wegcategorieën zijn in dit rapport opgenomen. De snelheidsvariabelen zijn in tabellen en grafieken weergegeven op drie niveaus: - per wegcategorie - per wegcategorie per gemeente - per meetlocatie De opgenomen snelheidsvariabelen zijn: het aantal waarnemingen (personenauto's en vrachtwagens), de gemiddelde snelheid, de standaardafwijking, de 85ste percentielwaarde, de 15e percentielwaarde, het overtredingspercentage en het percentage vrachtwagens. Deze beperkte pilot-snelheidsmetingen leveren indicatieve cijfers en geen landelijk representatieve cijfers; voor dit laatste is een grotere steekproef voor nodig. Uit de snelheidsmetingen komt naar voren dat er in feite slechts van drie snelheidsniveaus sprake is, namelijk een hoog niveau (op verkeersaders uit categorie 1a), een middenniveau (vrijwel gelijk met de verkeersaders uit categorie 1b en 2) en een laag niveau (op verkeersaders uit categorie 3). De V85 bedraagt voor de drie snelheidsniveaus respectievelijk 83, 67 en 57 km/uur. Op alle categorieën worden de snelheidslimieten fors overschreden met overschrijdingspercentages tussen de 35 en 70%. Hieruit kan geconcludeerd worden (ondanks de beperkte omvang van de meting) dat er sprake is van een zeer aanzienlijk snelheidsprobleem binnen de bebouwde kom, dat nadere aandacht verdient. De variatie in snelheden binnen een categorie is groot. Er zijn structurele verschillen in snelheidsniveau en snelheidsvariatie binnen een categorie tussen gemeenten gesignaleerd. Het verdient aanbeveling de systematische factoren die deze snelheidsverschillen veroorzaken, nader te onderzoeken
Pilot urban speed measurements; Indicative measurements in the three main cities along four types of through-roads Up to the present, structural speed measurements by means of a mobile network, like the ones that have been carried out twice on 80 km/h roads outside the built up area, have not been performed on arterial roads inside the built up area. Inside the built up area a few `pilot' speed measurements (experimental measurements) have, however, been carried out. This report will give an account of the latest experiment in this series. In this experiment indicative speed measurements in three big cities have been performed, on four types of arterial roads. The goal of the relatively small experimental measurement was to sample the gathering of information and the processing of road and traffic data from the municipal road network, and also, last but not least, to present the indicative speed results. The experimental speed measurements have been executed in Eindhoven, Apeldoorn en Haarlem. In every municipality speed measurements on 24 locations have been carried out. The next types of arterial roads were involved: 1a.Speed limit 70 km/h, 2 x 2 lanes, closed for cycles and mopeds; 1b.Speed limit 50 km/h, 2 x 2 lanes, closed for cycles and mopeds; 2.Speed limit 50 km/h, 1 x 2 lanes, closed for cycles and mopeds; 3.Speed limit 50 km/h, 1 x 2 lanes, open for all kinds of traffic. The results of the radar measurements on the above mentioned road categories are included in this report. The speed variables are presented in tables and diagrams on three levels: - road category; - road category and municipality; - spot location. The presented speed variables are: the number of observations (passenger cars and trucks), the average speed, the standard deviation, the 85th percentage value, the 15th percentage value, the speed violation percentage and the percentage of trucks. These relatively small experimental speed measurements provide indicative figures, not country wide representative figures; to achieve the latter, a larger sample is needed. From the speed measurements it appears that in fact only three levels of speed can be distinguished. These are: a high level (on arterial roads from category 1a), a medium level (about equal on both arterial road categories 1b and 2) and a low level (on arterial roads from category 3). The 85th percentage value for the three speed levels amounts to respectively 83, 67 and 57 km/h. On all categories the speed limit is exceeded by percentages between 35 en 70%. From this we can conclude, despite the relatively small extent of the measurement, that a considerable speed violation problem presents itself inside the built up area, deserving further attention. The variation in speeds within each road category is broad. There are structural discrepancies in speed level and speed variation between identical road categories in different municipalities. It is recommended to investigate the systematic factors that causes these speed variations
Rapportnummer
R-94-71
Pagina's
26 + 86
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.