Opbouw database kencijfers

Data-dictionary en interactief programma ten behoeve van risicoschatting op verkeersaders, gebaseerd op een steekproef in 1995
Auteur(s)
Braimaister, Dr. Ir. L.G.
Jaar
In het kader van dit onderzoek is een prototype-programma ontwikkeld, KenPro96, dat gebaseerd is op de beschikbare inventarisatiegegevens uit de steekproef BRO-95 (Verkeersaders) met betrekking tot de verkeersaders. Debedoeling van dit prototype is het onderzoeken van de praktische haalbaarheid van de interactieve kencijferberekeningen en de vergelijkende analyse. De kern van het theoretische schema is een paarsgewijze vergelijking van de gewogen gemiddelde kencijfers met gebruikmaking van de tweezijdige ttoets. Twee contrasterende selecties van continu-wegkenmerken kunnen op deze manier met elkaar vergeleken worden. De geobserveerde cumulatieve ongevallenfrequenties vallen onder de Poisson-verdeling. Bijhet toepassen van de t-toets, wordt een normale verdeling gebruikt. Deze aanpak levert kencijfers op met spreidingswaarden en geeft de mogelijkheid om de vergelijkingen uit te voeren met de nodige betrouwbaarheid. Het interactieve programma bevat een flexibele interface zodat een keuze kan worden gemaakt uit de beschikbare ongevallenfrequenties en exposities, en om twee contrasterende selecties wegkenmerken te kunnen bepalen. Voorlopig zijn de volgende ongevallenfrequenties beschikbaar: aantal letselongevallen, aantal doden, aantal gewonden, aantal ziekenhuisopnamen, aantal overige gewonden - gesplitst naar locatie, dat wil zeggen totaal, op segmenten en op kruispunten. Deze vaste ongevallenfrequenties werden door een SAS-koppelingsprogramma geleverd. In een latere versie van het programma moet het aantal keuzen in ongevallenfrequenties uitgebreid worden. Als expositiemaat zijn de volgende variabelen beschikbaar: verkeersprestatie (miljoen motorvoertuigkilometers), wegvaklengte (km), oppervlak weg (ha) en kruispuntpassages (miljoen motorvoertuigen). Het programma KenPro96 geeft de onderzoeker de mogelijkheid om de uitgevoerde vergelijkingen in een logboek-database op te slaan. Deze faciliteit bespaart veel tijd voor de onderzoeker en zorgt voor meer flexibiliteit van de te onderzoeken vergelijkingen en beleidsvragen. Het programma KenPro96 levert een GIS-bestand voor een geografische analyse en lokale vergelijkingen met de steekproefkencijfers. Het bestand is bedoeld voor ATLAS-GIS-gebruikers. Behalve inventarisatiegegevens bevat het bestand ook ongevallengegevens per locatie (wegsegmenten en kruispunten) en landelijke steekproefkencijfers die aan de relevante wegvakken worden toegekend. Het GIS-bestand levert een unieke mogelijkheid om de lokale ongevallenquotiënten met de landelijke steekproefkencijfers te vergelijken. De significant afwijkende locaties worden in ATLAS-GIS met een geografische ‘query' geselecteerd en zonodig in een thematische kaart gepresenteerd. Het programma levert ook een statistische rapportage over de uitgevoerde berekeningen en vergelijkingen (report-functie). Dit is een ASCII-bestand dat door een tekstverwerker ingelezen kan worden
Construction of index figure database As part of this study, a prototype programme (KenPRo96) was developed, based on the available inventory data from the random sample BRO-95 (Arterial Roads). The purpose of this prototype is to study the practical feasibility of interactive index number calculations and the comparative analysis. The essence of the theoretical diagram is a paired comparison of the weighted average index number using the two-sided t-test. In this way, two contrasting selections of continuous road characteristics can be compared to each other. The cumulative accident frequencies observed fall under the Poisson distribution. With the application of the t-test, a normal distribution is applied. This approach leads to index numbers with distribution values and allows comparisons to be made with the necessary degree of reliability. The interactive programme contains a flexible interface, so that a choice can be made from the available accident frequencies and exposures, and enables two contrasting selections of road characteristics to be determined. For the present, the following accident frequencies are available: number of injury accidents, number of fatalities, number of injured persons, number of hospital admissions, number of other injured persons - classified according to location, viz. total, segmental and intersections. These fixed accident frequencies were supplied using an SAS coupling programme. In a subsequent version of the programme, the number of choices with accident frequencies will need to be expanded. As a measure of exposure, the following variables are available: traffic performance (millions of motor vehicle kilometres), length of road section (km), surface area of road (ha) and intersection crossings (millions of motor vehicles). The programme KenPro96 enables the researcher to store the comparisons performed in a logbook database. This facility saves much time for the researcher and allows greater flexibility with the comparisons and policy questions to be investigated. The programme KenPro96 supplies a GIS database for a geographic analysis and local comparisons using the index numbers from the random sample. The database is intended for ATLAS-GIS users. Apart from inventory data, the database also contains accident data per location (road segments and intersections) and nationwide random sample index numbers allocated to the relevant road sections. The GIS database offers a unique possibility to compare the local accident quotients to the nationwide random sample index numbers. The significant deviating locations are selected in ATLAS-GIS using a geographic query and, if necessary, presented as a thematic chart. The programme also supplies a statistical report about the calculations and comparisons performed (report function). This is in the form of an ASCII database that can be converted by a word processor
Rapportnummer
D-96-20
Pagina's
18 + 42
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.