Ontwerp voor een verkeersmeetnet in de provincie Flevoland

Een consult in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer
Auteur(s)
Oei, Ir. H.L
Jaar
In opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat heeft de SWOV een ontwerp gemaakt voor een snelheidsmeetnet voor de wegen buiten de bebouwde kom in de provincie Flevoland die een snelheidslimiet kennen van 80 km/uur of lager (de zogenoemde ‘lagere orde'-wegen), voor zover deze onder het beheer vallen van rijk en/of provincie. Bij het ontwerp is in sterke mate rekening gehouden met provinciale beleidsdoelstellingen, zoals deze zijn geformuleerd in diverse rapportages, plannen en nota's, en met wensen die voortvloeien uit het landelijk beleid. Onderscheid wordt gemaakt tussen: - ‘vaste' meetlocaties: op deze locaties worden structureel metingen verricht. Deze locaties worden veelal uitgerust met ‘permanente' dubbele lusdetectoren, maar toepassing van verplaatsbare meetsystemen is ook mogelijk; - ‘veranderlijke' meetlocaties: deze locaties worden bepaald afhankelijk van eenmalige ‘ad hoc'-wensen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verplaatsbare meetsystemen zoals over de weg gespannendubbele slangen of radar. Op kaart worden de voorgestelde vaste meetlocaties gemarkeerd, waarbij aan wordt gegeven welk deel van de locaties voor landelijk beleid bedoeld is. Het rapport geeft specificaties ten aanzien van te verzamelen verkeerskenmerken, alsook technische specificaties. Aangegeven wordt op welke wijze de -conform het ontwerp- te verzamelen gegevens voor beleidsdoeleinden kunnen worden gebruikt
A design for a speed measuring network on rural provincial roads in Flevoland (excluding motorways) is given in this report. The design was based on the policy of the province as formulated in different reports and plans and on national goals regarding speed. The speed measuring system can be installed permanently at selected fixed locations, usually using loop detectors, but loops and radar can also be applied. The information gathered with this loop network will be used for provincial purposes, i.e. to cope with the problem of speeding and accidents and for national policy through monitoring the speed level. On a map the proposed fixed locations are indicated (national and provincial). Depending on ‘ad hoc' wishes speed measurements can be conducted at variable locations, where a transportable system is used, using tubes or radar. Specifications are given regarding the traffic characteristics to be collected and the technical characteristics. Possible application of the data thus collected is summed up in the report
Rapportnummer
R-96-20
Pagina's
30 + 30
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.