Onderzoeksvoorstel APK-dempingtest

Een advies in opdracht van de Rijksdienst voor het Wegverkeer
Auteur(s)
Polak, Dr. P.H. ; Schoon, Ing. C.C
Jaar
Het objectief keuren van schokdempers door middel van de Algemene Periodieke Keuring (APK) is tot dusverre niet mogelijk. Het is de wens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) om met een dempingtestinrichting vast te kunnen stellen of de schokdemping van personenauto's aan bepaalde minimumeisen voldoet. Het testapparaat moet in een keuringsstation opgesteld kunnen worden. Voor de ontwikkeling van een dergelijke testinrichting heeft de RDW door een technisch bureau een onderzoeksvoorstel laten opstellen. Vanwege de gecompliceerdheid van de materie heeft de RDW vervolgens de SWOV verzocht de haalbaarheid van het onderzoeksvoorstel te onderzoeken, met inschakeling van deskundigen op schokdempergebied. De wijze van beoordeling van dempingseigenschappen bij de APK is geanalyseerd aan de hand van een aantal vraagpunten: - Welke eigenschap(pen) van het voertuig dienen bij de APK door een dempingtestinrichting (DTI) getest te worden? - Hoe kunnen deze eigenschappen gemeten worden? - Hoe dienen grenswaarden voor die eigenschappen bepaald te worden? - Hoe moet dit vertaald worden naar specificaties voor een DTI? - Hoe moeten DTI's beoordeeld en gecalibreerd worden? Op grond van deze analyse kon in de eerste plaats worden gesteld dat de huidige testbanken (EUSAMA- en valmethode) niet voor APK-gebruik geschikt zijn. Verder vormden de antwoorden op deze vragen de basis voor de opstelling van het advies voor de RDW. In het advies worden in eerste instantie de kernpunten vastgesteld betreffende de minimumeisen voor de demping van de wielophanging in APK-verband. Daarnaast wordt een onderzoeksopzet voorgesteld voor de realisatie van een apparaat voor het testen van de demping van personenauto's in APK-stations. Het onderzoeksvoorstel van het technisch bureau is vervolgens getoetst aan de voorliggende onderzoeksopzet. Vastgesteld kon worden dat veel van de onderdelen uit het voorstel van het technisch bureau al bekend waren. Deproblematiek die nog opgelost dient te worden, kan volgens de deskundigen beter aangepakt worden volgens de opzet die in dit rapport uiteengezet wordt
Rapportnummer
R-95-11
Pagina's
13
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.