Publicatie

Monitor Verkeersveiligheid 2017

Monitor. Nieuwe impuls nodig voor verbetering verkeersveiligheid.

Auteur(s)

Weijermars, W.; Schagen, I. van; Moore, K.; Goldenbeld, Ch.; Stipdonk, H.; Loenis, B.; Bos, N.

Jaar

2017

Downloaden

PDF icon pdf (2.61 MB)

Deze Monitor Verkeersveiligheid bespreekt hoe de verkeersveiligheid zich in 2016 ontwikkeld heeft. In 2016 vielen 629 verkeersdoden en 21.400 ernstig verkeersgewonden in het Nederlandse verkeer. Daarmee is het aantal verkeersdoden voor het derde jaar op rij niet afgenomen en het aantal ernstig verkeersgewonden hoger dan ooit sinds het begin van de registratie (1993). Ook het overlijdensrisico is niet verder gedaald de laatste paar jaar en het risico om ernstig verkeersgewond te raken laat zelfs een stijgende trend zien. In 2016 vielen 4 verkeersdoden en 131 ernstig verkeersgewonden per miljard km afgelegde afstand.

Het gaat dus niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, pleit SWOV in het algemeen voor een systeemaanpak: alle actoren zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het verbeteren van de veiligheid van het verkeerssysteem als geheel. Om de verantwoordelijkheden – en eventuele doelstellingen – van de verschillende actoren te concretiseren, zijn verkeersveiligheidsindicatoren (SPI’s) belangrijk. Op dit moment zijn voor bijna geen enkele SPI voldoende gegevens beschikbaar om de ontwikkeling op landelijk niveau te monitoren. Het is dus van belang om structureel betere informatie over SPI’s te verzamelen. Daarnaast is specifiek aandacht nodig voor:

  • ongevallen met scootmobielen;
  • fietsongevallen zonder motorvoertuigen;
  • ongevallen met bestelauto’s;
  • 80-plussers;
  • slachtoffers op 30- en 60km/uur wegen.
Printvriendelijke versie
rapport

Rapportnummer

R-2017-17

Pagina's

24

Gepubliceerd door

SWOV, Den Haag