Locatie- en bewegingskenmerken van verkeersongevallen: naar een nieuwe registratievorm, deel 2

Ontwikkelingsfase: specificaties ten behoeve van toetsing in de praktijk
Auteur(s)
Lindeijer, Drs. J.E. ; Janssen, Ir. S.T.M.C
Jaar
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer, hoofdafdeling Basisgegevens (AVV/BG) is eind 1993 begonnen met een projectenprogramma dat tot doel heeft een (ver)nieuw(d)e verkeersongevallenregistratie te ontwikkelen, die efficiënter van opzet moet zijn - zowel voor de instantie die de gegevens verzamelt als voor de instanties die de gegevens verwerken en gebruiken. De SWOV heeft opdracht gekregen de leiding van het project uit te voeren waarbij de manoeuvre- en locatiekenmerken van ongevallen aan de orde komen. Voorgesteld wordt de term `manoeuvre' te vervangen door het bredere begrip `bewegingskenmerken'. Het project is opgedeeld in drie opeenvolgende fasen, te weten: 1.Definitiefase 2.Ontwikkelingsfase 3.Implementatiefase Dit rapport geeft een verantwoording van de resultaten van de ontwikkelingsfase. Deze fase van het project `locatie/beweging' kent drie onderdelen: 1.Het uitwerken van de gegevens die onderdeel vormen van een locatiekenmerk en uitwerken van de relatie tussen bewegings- en locatiekenmerken. 2.Het aangeven van de onderlinge afhankelijkheid van de kenmerken en/of gegevens: binnen en tussen de verschillende fasen van het ongevalsproces; binnen één locatiekenmerk en tussen locatiekenmerken. 3.Het beantwoorden van de vraag welke gegevens door de politie moeten worden geleverd en welke kenmerken en/of gegevens uit andere bronnen kunnen worden verkregen, respectievelijk het bepalen van de instantie die deze gegevens wellicht beschikbaar heeft (voor zover bekend)
Manoeuvre and location characteristics of traffic accidents: towards a new form of registration (part two) The Netherlands Transport Research Centre, Basic Data Division (AVV/BG) commenced end 1993 with a projects programme intended to redevelop or update the road accident registration system. The aim is to improve the efficiency of this registration system, both for the body collecting the data and for the bodies processing and using the data. The SWOV was asked to manage the project, whereby the manoeuvre and location characteristics of accidents are also considered. It is proposed to replace the term `manoeuvre' by the broader concept of `movement characteristics'. The project is subdivided into three progressive phases, viz.: 1.Definition phase 2.Development phase 3.Implementation phase The report gives an account of the results of the development phase. Thedevelopment phase of the project `location/movement' is divided into three parts: 1.To define the data that form part of a location characteristic and to define the relationship between movement and location characteristics. 2.To describe the interdependence between the characteristics and/or data; within and between the various phases of the accident process; within one location characteristic and between location characteristics. 3.To answer the question which data should be supplied by the police and which characteristics and/or data can be obtained from other sources, and subsequently to determine the organisation which might have these data at their disposal (insofar known)
Rapportnummer
R-95-26
Pagina's
30 + 11
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.