Kosten van de verkeersonveiligheid in Nederland, 1997

Auteur(s)
Wesemann, Mr. P.
Jaar
In 1995 heeft de SWOV de kosten van de verkeersonveiligheid voor het jaar 1993 in beeld gebracht. Inmiddels zijn er voor het jaar 1997 nieuwe gegevens op dit gebied beschikbaar gekomen van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Daarnaast zijn een aantal methoden voor kostenberekening verder ontwikkeld. In het onderhavige rapport zijn de gegevens daarom geactualiseerd en aangevuld voor het jaar 1997. Bovendien zijn een aantal gegevens voor het jaar 1993 volgens nieuwe methoden herberekend. De voornaamste uitkomsten zijn samengevat in onderstaande tabel. Deze bevat de totale materiële en immateriële kosten ten gevolge van de verkeersonveiligheid over de jaren 1993 en 1997. Alle bedragen zijn in miljoenen Nederlandse guldens, in lopende prijzen. HoofdgroepenKosten over 1993Kosten over 1997 herberekend Medische kosten440511 Productieverlies (bruto)4.3465.397 Materiële kosten3.2113.580 Afhandelingskosten1.2801.410 Subtotaal9.27710.898 Filekosten155220 Immateriële schade5.2425.670 Totaal14.67416.788 In deze studie zijn tevens de kosten per slachtoffer en per ongeval berekend. Hierbij is uitgegaan van de werkelijke aantallen slachtoffers en ongevallen (niet van de aantallen die door de politie zijn geregistreerd). Metdeze kosten per slachtoffer en/of ongeval is het mogelijk om een kosten-batenanalyse van verkeersveiligheidsmaatregelen uit te voeren. Debaten van dergelijke maatregelen dienen dan te worden uitgedrukt in de werkelijke aantallen slachtoffers en/of ongevallen die ermee worden voorkomen. Ook komt in deze studie de zogenoemde 1-miljoen-Euro-test aan de orde die door de Europese Commissie wordt aanbevolen. Volgens deze ruwe vuistregel is iedere maatregel die per bespaarde dode minder kost dan 1miljoen Euro (ruim 2,2miljoen gulden) economisch verantwoord en dient deze uitgevoerd te worden. Dit bedrag houdt ook rekening met alle andere schade die bespaard wordt (gewonden, materiële schade). Het Nederlandse equivalent van de 1-miljoen-Euro-test is berekend met de gegevens van 1997 en komt uit op 9 miljoen gulden per bespaarde dode. Wanneer ook de filekosten en de immateriële schade - die door de Europese Commissie buiten beschouwing is gelaten - worden meegeteld, isdat 14miljoen gulden. In het rapport wordt een aantal mogelijke verklaringen gegeven voor het verschil tussen het Europese en Nederlandse bedrag. Het rapport besluit met een drietal aanbevelingen. Ten eerste wordt aanbevolen om informatie over de kosten van verkeersonveiligheid elke drie jaar te actualiseren. Ten tweede wordt aanbevolen om in Nederland kostengegevens als officiële basisgegevens te behandelen en van overheidswege vast te stellen. Tot slot wordt aanbevolen om - zodra ze beschikbaar zijn - de uitkomsten te gaan gebruiken van een lopende studie naar de waardering van immateriële schade door de Nederlandse bevolking.
Rapportnummer
D-2000-17
Pagina's
30
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.