Kenmerken van ongevallen met brom- en snorfietsen

Vervolgonderzoek met aanvullende gegevens
Auteur(s)
Noordzij, Drs. P.C
Jaar
Dit rapport geeft een uitgebreide beschrijving van slachtoffers van ernstige ongevallen met brom- en snorfietsers, en van de kenmerken van deze ongevallen. De beschrijving van de ongevallen is behandeld per wegsituatie. De groepen van enige omvang zijn als volgt (de aantallen uit de steekproef zijn opgehoogd tot jaarcijfers): 1.Binnen de bebouwde kom op een wegvak werden 85 brom-/snorfietsers aangereden door een motorvoertuig dat bezig was weg te rijden uit een uitrit of parkeergelegenheid. Daarnaast werden er 60 aangereden door motorvoertuigen die een inrit of parkeergelegenheid opzochten. Samen betreft het hier dus 145 gevallen. 2.Binnen de bebouwde kom werden 120 brom-/snorfietsers, rijdend op de hoofdweg van een kruispunt met voorrangsregeling, aangereden door een motorvoertuig dat van de zijweg kwam (70 brom-/snorfietsers op een vier-armig kruispunt, 50 op een drie-armig kruispunt). 3.Binnen de bebouwde kom botsten 110 brom-/snorfietsers met een motorvoertuig dat reed op de hoofdweg van een geregeld kruispunt, terwijl zijzelf van de zijweg kwamen (75 brom-/snorfietsers op een vier-armig kruispunt, 35 op een drie-armig kruispunt). Een soortgelijke groep vormen de 125 brom-/snorfietsers die op een ongeregeld kruispunt in botsing kwamen met een motorvoertuig dat van opzij naderde (70 brom-/snorfietsers op een vier-armig kruispunt, 55 op een drie-armig kruispunt). Hierbij waren 75 gevallen die van rechts werden aangereden, wat de indruk wekt dat de brom-/snorfietsers zich gedroegen alsof zij op een hoofdweg met voorrang reden. 4.Binnen de bebouwde kom raakten 95 bromfietsers ernstig gewond doordat zij op een recht wegvak (60 gevallen) dan wel in een bocht (35 gevallen) ten val kwamen of van de weg raakten. Buiten de bebouwde kom gebeurde dat 75 keer (50 maal op een recht wegvak, 25 maal in een bocht); samen dus 170 keer. Bovendien raakten 105 brom-/snorfietsers ernstig gewond op een recht wegvak binnen de bebouwde kom door een botsing tegen een geparkeerde auto (50 gevallen), of door een val als gevolg van de toestand van het wegdek (20 gevallen), dan wel door een botsing tegen een obstakel op of langs de weg (35 gevallen). Buiten de bebouwde kom waren er 30 soortgelijke gevallen. Samen met de gevallen binnen de kom gaat het hier dus om 135 gevallen
Characteristics of accidents involving mopeds and motor-assisted bicycles This report offers an extensive description of victims of serious accidents involving mopeds and motor-assisted bicycles and of the characteristics of these accidents. The description of the accidents is dealt with on the basis of the road situation. The groups of some magnitude are as follows (the figures from the random test are increased to annual figures): 1.On a road section inside the built up area, 85 mopeds/motor-assisted bicycles collided with a motor vehicle coming out of an exit or parking area. In addition, 60 were hit by motor vehicles entering a driveway or parking area; a total of 145 cases, therefore. 2.Inside the built up area, 120 mopeds/motor-assisted bicycles driving on the main road of an intersection with priority rule collided with a motor vehicle approaching from a side road (70 mopeds/motor-assisted bicycles on a four-way intersection, 50 on a three-way intersection). 3.Inside the built up area, 110 mopeds/motor-assisted bicycles collided with a motor vehicle driving on the main road of a controlled intersection, while they themselves approached from a side road (75 mopeds/motor-assisted bicycles on a four-way intersection, 35 on a three-way intersection). A similar group is formed by the 125 mopeds/motor-assisted bicycles who collided on an uncontrolled intersection with a motor vehicle approaching from a side road (70 mopeds/motor-assisted bicycles on a four-way intersection, 55 on a three-way intersection). This included 75 instances of moped riders/motor-assisted bicyclists who were struck on the right-hand side, giving the impression that they behaved as though they were driving on a priority road. 4.Inside the built up area, 95 moped riders were severely injured because they either fell on a straight road section (60 cases), fell in a bend (35 cases) or left the road. Outside the built up area, this occurred 75 times (50 times on a straight road section, 25 times in a bend); altogether 170 times, therefore. Furthermore, 105 moped riders/motor-assisted cyclists were seriously injured on a straight road section inside the built up area due to a collision with a parked car (50 cases), due to a fall resulting from the condition of the road surface (20 cases), or due to a collision with an obstacle positioned on or alongside the road (35 cases). Outside the built up area, 30 similar cases were recorded. Adding this figure to the number of cases registered inside the built up area therefore leads to a total of 135 cases
Rapportnummer
R-95-28
Pagina's
27
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.