Is invoering van een snelheidslimiet van 30 km/uur binnen de bebouwde kom op dit moment aanvaardbaar

Bijdrage aan de Syllabus Verkeerskundige werkdagen, C.R.O.W, Ede, 1995
Auteur(s)
Vis, A.A.
Jaar
Het beleid heeft zich uitgesproken voor realisering op termijn van een duurzaam veilig wegverkeerssysteem. Vanuit de onderzoeks- en advieswereld zijn inmiddels - via uitvoering van een aantal voorbeeldprojecten - tal van ideeën aangereikt om het begrip operationeel te kunnen maken. Een voorkeur voor een categorie-indeling volgens het zogenoemde mono-functionele model is naar voren gebracht en ontwerpeisen voor de daarin te onderscheiden categorieën wegen zijn geformuleerd. Tussen theorie en praktijk bestaat echter nog een sterk spanningsveld. Het implementatieproces is van een typisch interactief karakter. Dit proces zal nog wel enkele tientallen jaren vergen. Naast een noodzakelijk kort overzicht van de belangrijkste uitgangspunten en kenmerken van het concept, gaat deze bijdrage in op de suggestie om als tussenstap op korte termijn een snelheidslimiet van 30 km/uur binnen de bebouwde kom in te stellen. Voor en tegenargumenten en de noodzakelijke voorwaarden waaronder invoering zou mogen plaatsvinden worden besproken. De conclusie luidt tenslotte: De tijd is er nog niet rijp voor!
Is the introduction of a speed limit of 30 km/h for the built-up area acceptable at this moment, from the viewpoint of road safety? Government policy has expressed the desire to achieve a sustainable safe road traffic system for the future. Meanwhile from the world of the researchers and the consultants, a large number of ideas have been put forward to operationalize the concept. A so-called monofunctional categorization model for the classification of the road network is preferred, and the functional design requirements for the road network and its parts have been formulated. Between theory and practice, however there still exists a tension. The implementation process has a typical interactive character. Implementation of the ideas will demand several decades. Besides a necessary short outline of the most important principles and characteristics of the concept, this contribution takes up the suggestion to introduce a speed limit of 30 km/h in built-up areas. Arguments for and against, and the necessary conditions under which introduction is allowed, are discussed. The conclusion is therefore: It's not the right time yet!
Rapportnummer
D-95-2
Pagina's
25
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.