Homogeniteitsanalyse snelheden

Statistische bewerkingen op gemeten rijsnelheden in het kader van een beperkte steekproef in drie grote steden, op vier categorieën verkeersaders binnen de bebouwde kom
Auteur(s)
Catshoek, Ir. J.W.D. ; Braimaister, Dr. Ir. L.G.
Jaar
In oktober 1994 is een proef snelheidsmetingen binnen de bebouwde kom uitgevoerd in drie grote steden op vier typen verkeersaders. Deomgevingsvariabelen zijn bij deze metingen constant verondersteld. Erzijn snelheden met een radar gemeten in de steden Eindhoven, Apeldoorn en Haarlem op de volgende typen verkeersaders: 1aLimiet 70 km/uur, 2 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 1bLimiet 50 km/uur, 2 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 2Limiet 50 km/uur, 1 x 2 rijstroken, gesloten voor (brom)fietsers; 3Limiet 50 km/uur, 1 x 2 rijstroken, open voor alle verkeer. De volgende snelheidsvariabelen zijn berekend: gemiddelde snelheid, de standaardafwijking, de 85ste percentielwaarde, de 15e percentielwaarde, het overtredingspercentage voor zowel personen- als vrachtauto's. De snelheidsvariabelen zijn berekend op drie niveaus: per wegcategorie, per wegcategorie per gemeente en per meetlocatie. De berekende snelheidsvariabelen en de berekende/geaggregeerde snelheidsvariabelen vormen het uitgangspunt voor een aantal statistische bewerkingen genaamd `homogeniteitsanalyse snelheden' op het datamateriaal. De volgende statistische bewerkingen zijn uitgevoerd: eenhomogeniteitsanalyse, een onderzoek naar homogene meetlocaties, en hetpresenteren van een indicatief snelheidsbeeld. Uit de homogeniteitsanalyse blijkt dat de grootte van de variatie van de snelheidsvariabelen toeneemt in de reeks: Vgem, V15, V85 en percentage overtredingen. Het percentage overtredingen is het minst stabiel en voor het monitoren van rijsnelheden het minst geschikt, omdat hiervoor de meeste waarnemingen verricht moeten worden. Verder zijn variaties in snelheden tussen de steden gevonden. Uit het onderzoek naar homogene meetlocaties volgt dat de variatie van snelheden binnen een wegcategorie groot is. Er zijn structurele verschillen in snelheidsniveau en snelheidsvariatie binnen één wegcategorie tussen gemeenten gesignaleerd. De gemeten snelheden op meetlocaties binnen één wegcategorie blijken niet stabiel te zijn. Met statistische technieken zijn de stabiele en niet-stabiele meetlocaties binnen deze proefmeting gescheiden. Binnen deze proef snelheidsmetingen zijn alleen de gecombineerde wegcategorie (1b + 2) en wegcategorie 3 statistisch betrouwbare snelheidsmetingen, die voor een indicatief snelheidsbeeld gebruikt kunnen worden. De deelverzameling homogene meetlocaties, die hiervoor bruikbaar is, is geselecteerd. Dit geldt als men ervan uitgaat dat op hetzelfde tijdstip is gemeten en dat de metingen betrouwbaar zijn in de tijd. Het eerste was een uitgangspunt van deze proefmeting
Rapportnummer
D-95-10
Pagina's
24 + 7
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.