Gericht verkeerstoezicht op de A2

Een korte termijn-evaluatie van een intensivering van het toezichtsniveau
Auteur(s)
Oei, Ir. H.L.
Jaar
Het KLPD is in december 1993 gestart met intensief toezicht op de rijsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Op dit deel van de snelweg gold voor een deel een limiet van 120 km/uur en voor een ander deel een limiet van 100 km/uur. Er werd uitsluitend `op kenteken' bekeurd. Decampagne werd voorafgegaan door indringende voorlichting via de media. In opdracht van het KLPD is medio 1994 door een extern bureau een evaluatie verricht. Vervolgens is door het KLPD aan de SWOV de vraag voorgelegd op welke wijze het toezicht diende te worden voortgezet. De SWOV heeft ter beantwoording van deze vraag: -een vooronderzoek verricht, gebaseerd op het eerder genoemd evaluatierapport en gegevens van KLPD; -een opzet voor geïntensiveerd toezicht geformuleerd; -een korte termijn-evaluatie van dit geïntensiveerde toezicht verricht (van half november tot half december 1994), in opdracht van de Hoofddirectie van Rijkswaterstaat. De intensivering van het toezicht hield onder meer in: -in totaal meer inzet aan controles, bijna 300 uur per maand, in de maanden daarvoor was de inzet ongeveer 100 uur; -op 120 km wegvak minder ten gunste van de 100 km wegvakken; -gedurende de weekend en duisternis relatief meer controle dan in voorgaande maanden. Gebleken is dat gedurende deze uren de inzet relatief gering is geweest en dat de snelheid daarentegen hoger is dan gedurende de andere dagen/uren. Er kon geen daling van het totale percentage overschrijders en overtreders of van de gemiddelde snelheid worden gevonden. De intensivering werd niet aangekondigd; dit is een mogelijke oorzaak voor het wegblijven van een effect. Aanbevolen wordt het toezicht in golven te verrichten, dat wil zeggen perioden geïntensiveerd toezicht gecombineerd met voorlichting, afgewisseld met perioden verlaagd toezicht. Geprofiteerd wordt van het naijl-effect na een intensieve periode. Ook wordt aanbevolen de rijsnelheid frequent te monitoren met behulp van de meetpunten van Rijkswaterstaat, om snel in te kunnen grijpen bij een ongunstige ontwikkeling van de rijsnelheid
The Dutch motorway police KLPD started in december 1993 to enforce speed intensively on part of the A2 from Amsterdam to Utrecht, having a length of about 30 km. The speed limit on this road was for a part 120 km/h and for another part 100 km/h. Photos were made unobtrusively of speeding cars from the side of the road. The speed enforcement campaign was accompanied by intense information given through television, daily papers and bill boards along side the road. Around half of 1994 this campaign was evaluated by a private organisation. In the fall of 1994 the SWOV was asked to advise the KLPD at what level one should continue the speed enforcement on the A2. To answer this question, the following was done by the SWOV: -a preliminary study, based on the before mentioned evaluation study and information from KLPD; -a design for intensified speed enforcement, as the level has been lowered considerably after the start of the campaign; -a short term evaluation of the intensification of the enforcement level was conducted (half november - half december 1994) on behalf of the Dutch Ministry of Transport. The intensified enforcement comprised among other things of the following: - around 300 hours of speed enforcement per month, compared to around 100 hours during the months before; - on the 120 km/h part the enforcement level was reduced as the speed level was below accepted margins; - on the 100 km/h part the enforcement was intensified; - during the weekend and dark hours the enforcement was intensified compared to the months before, as during these periods the speed level was relatively high. The short term evaluation in general showed no reduction of the percentage of speeders and of the average speed. The intensification of the enforcement was not anounced in the media and this might explain the lack of an effect. It was recommended to modulate the enforcement level, i.e. period of intensified enforcement accompanied by an anouncement in the media, followed by a period of reduced enforcement. It was also recommended to monitor frequently the speed on this road stretch through the measuring system of the road authority so the enforcement could be adapted to the level of the speed.
Rapportnummer
R-94-66
Pagina's
22 + 23
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.