Extra informatie op matrixborden: mogelijkheden en effecten

Auteur(s)
Craen, S. de ; Niet, drs. M. de
Jaar
In dit rapport worden de toepassingsmogelijkheden van matrixborden voor het weergeven van extra veiligheidsinformatie verkend. Er wordt gekeken naar de technische mogelijkheden voor het plaatsen van extra informatie op de borden, en naar de effecten hiervan op de verkeersveiligheid. De weer te geven informatie kan worden onderverdeeld in twee categorieën: -incident-informatie, zoals waarschuwingen voor naderende wegwerkzaamheden, spookrijders, mist, gladheid, windvlagen en ongevallen die hebben plaatsgevonden; -algemene adviezen, bijvoorbeeld adviezen over het dragen van autogordels, het gebruik van richtingaanwijzers en het voldoende afstand houden tot de voorligger. Vanuit technisch oogpunt lijken de Matrix Signaalgever Installaties (MSI's), het meest voor de hand liggend voor de weergave van incident-informatie. MSI's zijn kleine vierkante matrixborden die boven de rijstroken zijn aangebracht. Deze borden kunnen zeer plaatsspecifiek informatie weergeven; tot op 700 meter nauwkeurig en per rijstrook kan worden aangegeven welk incident heeft plaatsgevonden en wat de gevolgen zijn voor het verkeer (bijvoorbeeld een lagere maximumsnelheid of afsluiting van een rijstrook). Een nadeel van de MSI's is het zeer beperkte aantal boodschappen dat kan worden weergegeven. Voor het weergeven van incident-informatie zouden de MSI's begeleid kunnen worden door argumentatieborden, waarop een aantal voorgeprogrammeerde woorden kan worden weergegeven. Een noodzakelijke voorwaarde voor de weergave van incident-informatie is verbetering van de detectie van incidenten, die op dit moment verre van vlekkeloos verloopt. Voor het weergeven van algemene adviezen lijken de Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP's) het meest geschikt. In vergelijking met de MSI's kunnen hier veel complexere teksten op worden afgebeeld. Voor het weergeven van extra informatie op DRIP's zou een aanpassing in het besturingssysteem noodzakelijk zijn, die ervoor zorgt dat de handmatig ingevoerde boodschappen automatisch ‘overruled' worden door relevante route-informatie. Het blijkt dat het weergeven van incident-informatie, in de vorm van aangepaste snelheidslimieten op matrixsignaalgevers, leidt tot gedragsaanpassingen. Deze aanpassing wordt groter als de lagere snelheidslimieten op MSI's worden begeleid met een argumentatiebord met daarop de reden van de verlaagde snelheidslimiet. Uit de evaluatie van een mist-signaleringssysteem, blijkt dat het geven van incident-informatie, in dit geval mist, positieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid. Na ingebruikname van het systeem nam het aantal mist-gerelateerde ongevallen af. Er is geen experimenteel onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen het weergeven van algemene adviezen op matrixborden en verkeersveiligheid. Observaties van en interviews met automobilisten lijken erop te wijzen dat bestuurders weinig aandacht schenken aan de algemene boodschappen. Deze extra informatie lijkt echter ook geen nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid te hebben. Hierbij is het wel van belang dat de extra informatie alleen wordt gegeven wanneer er geen dringende verkeersinformatie beschikbaar is.
Extra information on Dynamic Message Signs: possibilities and effects In this report, the possibilities of displaying extra safety information on dynamic message signs are explored. The technical possibilities for placing extra information on the signs are looked at, and the road safety effects are examined. The information to be displayed can be divided into two categories: -incident information, such as warnings for approaching road works, wrong-way drivers, fog, slipperiness, wind gusts, and accidents; -general advice, such as wearing seat belts, using direction indicators, and keeping distance. From a technical point of view, the Matrix Signalling Installations (MSIs) would seem to be the most obvious means of displaying incident information. MSIs are small, rectangular matrix panels that hang above the lanes. These panels can display very localized information; with an accuracy to within 700 metres, information can be given about which incident has happened and what its traffic effects are (e.g. a lower speed limit or closure of a lane). A disadvantage of the MSI is that there is a very limited number of messages that can be displayed. In order to display incident information, the MSIs could be accompanied by panels displaying anumber of pre-programmed words. An essential precondition for displaying incident information is a better detection of incidents. At the moment this is by no means perfect. For displaying general advice, the Dynamic Route Information Panels (DRIPs) seem to be the most suitable. In comparison with MSIs, much more complex texts can be shown. For displaying extra information on DRIPs, however, an adaptation of the control system is essential to ensure that manually placed messages can be automatically ‘overruled' by relevant route information. It seems that displaying incident information, in the form of adjusted speed limits on MSIs, results in behavioural adjustments. These adjustments are greater if the lower speed limits on MSIs are accompanied by a panel explaining the reason for the lower limit. From an evaluation of a fog signal system, it seems that displaying incident information, in this case fog, has positive road safety effects. After introducing the system, the number of fog-related accidents decreased. No experimental research of the relationship between displaying general advice on Dynamic Message Signs and road safety has been done. Observations of, and interviews with, car drivers seem to indicate that drivers do not pay much attention to the general messages. However, the extra information does not seem to have any negative road safety effects either. Here it is important that the extra information is only displayed if there is no urgent traffic information.
Rapportnummer
R-2002-13
Pagina's
36 + 1
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.