Een mentorsysteem voor beginnende chauffeurs bij vervoersbedrijven in Nederland

Een verkenning van de mogelijkheden
Auteur(s)
Goldenbeld, Dr. Ch. ; Twisk, Drs. D.A.M.
Jaar
Volgens verschillende onderzoekers is de verkeersonveiligheid van vrachtauto's in belangrijke mate te wijten aan de jonge leeftijd en de onervarenheid van de chauffeurs. Deze situatie zou kunnen worden verbeterd door jonge vrachtwagenchauffeurs onder veilige omstandigheden sneller ervaring op te laten doen. Een denkbare formule hiervoor is om beginnende chauffeurs, gedurende hun proefperiode bij een vervoersbedrijf, praktijkbegeleiding door oudere chauffeurs te bieden. Dit rapport levert een voorlopige verkenning van de mogelijkheden om in Nederland deze praktijkbegeleiding vorm te geven door middel van een geformaliseerd mentorsysteem. De kennis over de werking van een mentorsysteem wordt op basis van literatuurstudie geïnventariseerd. Ook worden ervaringen met praktijkbegeleiding in Nederland beschreven. Hiertoe zijn interviews gehouden met vertegenwoordigers van vijf kleine en middelgrote vervoersbedrijven in Nederland. Praktijkbegeleiding van nieuwe chauffeurs wordt nuttig en noodzakelijk geacht - niet alleen ter verbetering van het verkeersinzicht, maar ook om de chauffeur de gelegenheid te bieden zich goed in te werken in het bedrijf, en ervaring op te doen met unieke taken (het besturen van een nieuwe wagen, het bedienen van een laad-losinstallatie, het uitvoeren van de procedure bij een klant). Deinvoering van een mentorsysteem moet wel passen binnen de efficiency-overwegingen van een bedrijf. Een nadere formalisering van de praktijkbegeleiding door de aanstelling van een aparte mentorchauffeur, met een specifieke taakomschrijving, wordt niet erg aantrekkelijk geacht; dit in verband met de vermeende kostenverhoging en de marginale veiligheidsverbetering ten opzichte van de reeds bestaande vorm van begeleiding. Een geformaliseerd mentorsysteem zou aantrekkelijker kunnen worden voor vervoersbedrijven onder de volgende voorwaarden: 1.Er is een voldoende groot verloop onder de chauffeurs; 2.De functie van mentorchauffeur kan zonder al te veel moeite worden afgestemd of ingevuld binnen de bestaande werkzaamheden van het bedrijf, en doet geen afbreuk aan de invulling van andere functies; 3.De functie van mentor omvat niet alleen het optimaliseren van de veiligheid, maar ook van de efficiëntie van het bedrijf
A mentor system for novice drivers employed by transport companies in the Netherlands According to various researchers, the road hazard associated with lorries is largely attributable to the youth and inexperience of lorry drivers. Thissituation could be improved by enabling young lorry drivers to gain experience more rapidly under safe conditions. One possible formula in this regard is to offer novice drivers practical supervision by older drivers during their probationary period. This report offers an interim exploration of how such practical supervision could be effected in the Netherlands through a formalized mentor system. Based on a literature study, an inventory was made of the information available regarding the operation of a mentor system. In addition, the experiences gained with practical supervision in the Netherlands are described. To this end, interviews were conducted with representatives from five small and medium-sized transport companies in the Netherlands. The practical guidance of novice drivers is considered useful and essential - not only to improve their insight into the traffic situation, but also to enable the driver to properly familiarize himself with the company and to gain experience with unique tasks (e.g. driving a new vehicle, operating a tailboard or performing the procedure at the client's premises). At the same time, the introduction of a mentor system should correspond with a company's efficiency considerations. A more specific formalization of such practical supervision through the appointment of a mentor driver with a specific task description is not considered very attractive, due to the assumed increase in costs in relation to the marginal improvement in safety when compared to the current form of supervision. A formalized mentor system could become more attractive for transport companies under the following conditions: 1.The turnover amongst drivers is sufficiently high; 2.The job of mentor driver can be coordinated without too much difficulty or realized within the existing activities of the company, and will not detract from the performance of other jobs; 3.The job of mentor not only involves the optimization of safety, but also benefits the efficiency of the company
Rapportnummer
R-94-79
Pagina's
26 + 15
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.