Drug-, medicijn- en alcoholgebruik van automobilisten in Nederland

Verslag van een pilot study uitgevoerd in weekendnachten in het najaar van 1997
Auteur(s)
Mathijssen, M.P.M
Jaar
In het najaar van 1997 heeft de SWOV, in samenwerking met het bureau Traffic Test en het Deltalab, een pilot study uitgevoerd naar het drug-, medicijn- en alcoholgebruik van automobilisten in Nederland. Hetonderzoek is uitgevoerd in vrijdag- en zaterdagnachten (tussen 22.00 en 4.00 uur) in negen geselecteerde onderzoeksgebieden. In één onderzoeksgebied (Amsterdam) is zowel in de vrijdagnacht als de zaterdagnacht een meting uitgevoerd. De hoofddoelstelling van het onderzoek was het verkrijgen van inzicht in de mogelijkheden om het gebruik van drugs en medicijnen - al dan niet in combinatie met alcoholgebruik - in het verkeer betrouwbaar vast te stellen. Met name de aard en omvang van de non-respons zijn daarvoor bepalend. Een tweede doelstelling van het onderzoek was het verkrijgen van indicaties over de betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid van testers voor snelle screening op het gebruik van drugs en medicijnen. Langs de weg zijn met behulp van de Drugwipe® zweetmonsters getest op de aanwezigheid van (meth)amfetaminen en cannabis. Achteraf zijn met behulp van Triage® en Accusign® urinemonsters getest op (meth)amfetaminen, cannabis, cocaïne, opiaten, methadon, benzodiazepinen, barbituraten en tricyclische antidepressiva. De derde doelstelling van het onderzoek was het verkrijgen van indicaties over de mate waarin automobilisten onder invloed zijn van (combinaties van) drugs, medicijnen en alcohol. In totaal zijn 402 automobilisten benaderd om aan het onderzoek mee te werken. Van hen hebben er 47 (11,7%) geweigerd. Van 62 proefpersonen (15,4%) bleek het niet mogelijk een urinemonster te verkrijgen; deze proefpersonen zijn wel geïnterviewd en hebben een zweettest met de Drugwipe® ondergaan. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen gevonden, dat de groepen die geen urinemonster hebben geproduceerd, qua druggebruik sterk zouden afwijken van de groep die wel een urinemonster heeft geproduceerd. De Drugwipe® voor snelle detectie van (meth)amfetaminen in zweet, bleek uiterst ongevoelig te zijn; geen van de proefpersonen die bij urineanalyse positief bleken, is met de Drugwipe® gedetecteerd. Ten aanzien van de Drugwipe® voor de detectie van cannabis kunnen op grond van de onderzoeksresultaten geen duidelijke conclusies worden getrokken. Nader onderzoek wordt aanbevolen. Triage® en Accusign® bleken wel redelijk betrouwbare screeners te zijn. De uitkomsten van de pilot study wijzen erop, dat met name druggebruik niet langer een randverschijnsel is in het Nederlandse verkeer. Van de onderzochte automobilisten bleek 8,1% positief, in vijf van de zes gevallen voor illegale drugs. Vooral onder mannelijke bestuurders van 18 tot 25 jaar was de prevalentie van drugs groot: 17,5% was positief, de overgrote meerderheid voor cannabis, maar een enkeling ook voor cocaïne of amfetamine. De SWOV beveelt onderzoek aan onder een representatieve steekproef automobilisten
Drug and alcohol use by motorists in the Netherlands In the Autumn of 1997, SWOV, in co-operation with Traffic Test and Deltalab, carried out a pilot study investigating the drug and alcohol use of motorists in the Netherlands. This investigation was conducted in nine selected research areas on Friday and Saturday nights between 10:00 p.m. and 4:00 a.m. In one area (Amsterdam), measurements were carried out on both a Friday and Saturday night. The main objective of the study was to obtain insight into the possibilities for reliably determining the use of drugs (whether or not in combination with alcohol) among motorists. In particular, the nature and volume of non-response are determining factors. A total of 402 motorists were asked to participate in the study. Of them, 47 (11.7%) refused. From 62 subjects (15.4%), it was not possible to obtain a urine sample although these subjects were interviewed and underwent a sweat test. No clear indications were found to suggest that the groups not having produced a urine sample would vary dramatically, as far as drug use was concerned, from the group that had produced a urine sample. A second objective of the study was to obtain indications about the reliability and practical usefulness of testers for the rapid screening of drug use. Sweat samples from the armpit were taken from motorists who had been stopped at random along the road. The sweat of all co-operating motorists was tested by means of a Drugwipe® for the detection of amphetamines. Motorists suspected of the use of cannabis were also tested by means of a Drugwipe® for the detection of this substance. Subsequently, urine samples were taken to be tested afterwards by means of the Triage® and Accusign® systems for the detection of amphetamines, methamphetamines, cannabis, cocaine, opiates, methadone, benzodiazepines, barbiturates and tricyclic antidepressives. Confirmative analyses were conducted by Deltalab with GC-MS, or, in the case of cannabis, with HPLC-DAD. The Drugwipe® for the rapid detection of amphetamines in sweat turned out to be an extremely insensitive test; none of the subjects who tested positive as a result of the urine analysis were detected with the Drugwipe®. Based on research results, no clear conclusions could be drawn regarding the reliability of the Drugwipe® for the detection of cannabis. Further research is recommended. Triage® and Accusign®, however, do appear to be reasonably reliable screeners. The third objective of the study was to obtain indications about the degree to which motorists are driving under the influence of drugs, whether or not in combination with alcohol. The outcomes of the pilot study indicate that illegal drug use is no longer a marginal phenomenon among those making use of Dutch roads. Among the motorists tested, 8.1% tested positive for taking drugs, with five out of six cases involving illegal drugs. Especially among male drivers in the age of 18 to 25, the prevalence of illegal drugs was found to be high: 17.5% tested positive. The vast majority of these involved cannabis, while an occasional subject also tested positive for cocaine or amphetamine. SWOV recommends a roadside survey based on a representative sample of motorists
Rapportnummer
R-98-14
Pagina's
65
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.