De positie van de sneltram binnen een duurzaam-veilig verkeerssysteem

Veiligheidstoets verlenging Amstelveenlijn
Auteur(s)
Hummel, Drs. ing. T.
Jaar
In het ontwerp van de verlenging van het sneltramtracé van de Amstelveenlijn worden twee uitritten van het parkeerterrein van Canon Europe b.v. gelijkvloers gekruist door het aan te leggen sneltramtracé. In een eerder uitgevoerde veiligheidstoets door het adviesbureau Goudappel Coffeng werd met name het ontwerp van de oostelijk gelegen uitrit aan de Spinnerij als onveilig beoordeeld. Het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam heeft naar aanleiding van deze veiligheidstoets de SWOV verzocht na te gaan of de uitkomsten van deze veiligheidstoets kunnen worden onderschreven en aan te geven in hoeverre een sneltram past binnen een duurzaam-veilig verkeerssysteem Na een toetsing van de verkeersveiligheid van de gelijkvloerse kruisingen van de uitritten met het sneltramtracé bleken de conclusies van bureau Goudappel Coffeng te kunnen worden onderschreven. Ook na een verlaging van de maximum rijsnelheid van de sneltram op het nieuwe tracé tot 45 km/uur, blijft er sprake van beperkingen in de benodigde zichtafstanden die onveilige situaties op het kruispunt met de oostelijke uitrit kunnen veroorzaken. De beperkingen van de zichtafstanden ontstaan doordat de tram ten oosten van de kruisingen in een tunnelbak rijdt. Mogelijke oplossingen zijn beveiliging met slagbomen, het verplaatsen van één of beide uitritten van het terrein van Canon Europe, of het ongelijkvloers uitvoeren van de kruisingen. Na een toetsing van de systeemkenmerken van een sneltramsysteem aan de ontwerpprincipes van Duurzaam Veilig is geconstateerd dat een sneltram slechts kan worden ingepast in een duurzaam-veilig verkeerssysteem als: -Kruisend verkeer wordt gescheiden. Kruisingen dienen derhalve ongelijkvloers te worden uitgevoerd, of te worden beveiligd met slagbomen. De ervaring met spoorwegovergangen leert dat bij beveiliging met slagbomen nog steeds ongevallen mogelijk zijn. Een ongelijkvloerse uitvoering van kruispunten valt derhalve te prefereren. -De sneltram op kruisingen langzaam rijdt. Aanbevolen wordt aandacht te besteden aan een ‘botsvriendelijker' uitvoering van het front van de sneltram.
The position of the express tram within a sustainably-safe traffic system; Safety test of the extension of the Amstelveen Line In the design of the extension of the express tram route of the Amstelveen Line, two exits from the parking lot of Canon Europe Ltd. will be crossed at grade by the yet to be constructed express tram route. In an already conducted safety test, by the consultancy firm Goudappel Coffeng, the design of the eastern exit on ‘De Spinnerij' was especially judged to be unsafe. As a result of this safety test, the Amsterdam Municipal Public Transport commissioned SWOV to examine whether the results of this safety test could be endorsed, and to indicate the extent to which an express tram fits in a sustainably-safe traffic system. After testing the safety of the interchange at grade of the exits with the express tram route, Goudappel Coffeng's conclusions were endorsed. Even after lowering the express tram's speed limit on the new route to 45 km/h, limitations in the necessary sight distances remain. These can cause unsafe situations at the crossing with the eastern exit. The limitations in the sight distances occur because, to the east of the crossings, the tram rides in an open tunnel. Possible solutions are protection by means of barriers, moving one or both of the Canon exits, or constructing flyover junctions. After testing the system features of an express tram system against the sustainably-safe design principles, it was established that an express tram can only fit in a sustainably-safe traffic system if: -Crossing traffic is separated. Intersections should therefore be constructed as flyovers, or be protected by barriers. Experience with level crossings has shown that barriers do not prevent all accidents. A flyover junction is therefore preferred. -The express tram rides slowly at crossings. It is recommended to pay attention to a ‘collision-friendlier' design of the front of the express tram.
Rapportnummer
R-2002-9
Pagina's
18
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.