Beveiligingsconstructies in een duurzaam-veilig verkeerssysteem

Voorstellen voor beleid en onderzoek op het gebied van beveiligingsconstructies
Auteur(s)
Heijer, Ir. T. ; Pol, Ing. W.H.M. van de ; Ir. Sluis, J. van der
Jaar
De ontwikkeling van het concept van een `duurzaam-veilig' verkeerssysteem heeft ervoor gezorgd dat er de laatste jaren meer aandacht is besteed aan de 80 km/uur-wegen, de zogenoemde niet-autosnelwegen. Dittype weg is traditioneel nauwelijks voorzien van beveiligingsconstructies als de geleiderail. Binnen het streven om de niet-autosnelwegen veiliger te maken, ligt het in de rede dat er gericht gekeken wordt naar de toepassingsmogelijkheden van deze behoorlijk effectieve beveiligingsmiddelen. De constructies die momenteel op autosnelwegen aanwezig zijn, voldoen echter niet zonder meer voor niet-autosnelwegen. In dat licht worden in dit rapport de specifieke eisen besproken waaraan beveiligingsconstructies voor niet-autosnelwegen moeten voldoen. Vervolgens wordt nagegaan welke soort nieuwe constructies aan die eisen beantwoorden. Daarbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan de toepassing van nieuwe materialen op dit terrein, waarmee behalve een goede beveiliging ook een beperking van de voertuigschade kan worden bereikt
The development of the concept of a 'sustainable, safe' traffic system has ensured that, in recent years, 80 km/h roads (the so called non-motorways) have been subjected to greater attention. Traditionally, this type of road is hardly provided with safety constructions such as the crash barrier. As part of the efforts to make non-motorways safer, it is fitting that specific consideration should be given to the modes of application of these highly effective safety devices. The constructions currently in place on the motorways cannot simply be transposed to non-motorways, however. In view of this, the report discusses the specific requirements which safety constructions for non-motorways should satisfy. The report then considers what type of adapted constructions would meet these requirements. Here, particular attention is paid to the application of new materials in this field. Aside from offering good protection, these can also help to reduce associated vehicle damage
Rapportnummer
R-94-60
Pagina's
19
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.