Analyse huidige aanpak verkeersonveilige locaties in Amsterdam en verkenning van nieuwe mogelijkheden

Fase 1: beoordeling huidige aanpak en voorstel voor fase 2
Auteur(s)
Schermers, G.; Wegman, F.C.M.
Jaar
In dit rapport beoordeelt de SWOV de huidige aanpak van verkeersonveilige locaties binnen de gemeente Amsterdam. Ook wordt aangegeven hoe de gemeente in de toekomst haar verkeersveiligheidsbeleid verder zou kunnen ontwikkelen. De aanleiding voor dit rapport is een verzoek van de Werkgroep Blackspots van de gemeente Amsterdam (WBA) om advies over haar aanpak. Deze aanpak kent twee componenten: de aanpak van ‘black spots’ en de quickscanmethode. Onder black spots verstaat de WBA locaties waar zes of meer letselongevallen in drie jaar tijd plaatsvinden en waar onderzoek op korte termijn moet leiden tot (infrastructurele) oplossingen. Quickscans zijn onderzoeken die worden uitgevoerd op (alle) locaties waar een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. In dit rapport wordt zowel de aanpak van black spots als de quickscanmethode beoordeeld. De WBA heeft de SWOV daarnaast gevraagd om een voorstel te doen voor een vervolgonderzoek. De gemeente wil graag weten hoe zij veelvoorkomende problemen in Amsterdam proactief kan aanpakken. Het tweede deel van dit rapport bevat aanbevelingen voor dat vervolgonderzoek. De beoordeling maakt duidelijk dat de aanpak van black spots en de quickscanmethode van de WBA nog steeds bijdragen aan een algemene verbetering van de verkeersveiligheid in Amsterdam. Het aantal black spots in de gemeente Amsterdam is de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Of deze teruggang is veroorzaakt door de maatregelen die de laatste jaren op de black spots zijn getroffen, is niet onderzocht. Er bestaan echter nog steeds black spots en er is dus nog geen reden om de werkzaamheden van de WBA te stoppen. Wel heeft de beoordeling duidelijk gemaakt dat de huidige aanpak verbeterd kan worden, met name de onderzoeksmethode en de manier waarop de resultaten worden vastgelegd. Een formelere aanpak (bijvoorbeeld een verkeersveiligheidsinspectie en —audit) kan hierbij een rol spelen. Verder ziet de SWOV mogelijkheden de huidige aanpak aan te vullen met een meer proactieve en structurele aanpak. Het voordeel hiervan is dat maatregelen niet pas worden getroffen nadat er ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. De aanbeveling is om een aantal elementen van een proactieve aanpak verder te (laten) onderzoeken. De SWOV is voorstander van de introductie van een integrale aanpak, een kwaliteitszorgsysteem voor verkeersveiligheid. Een dergelijk systeem bewaakt de verkeersveiligheid gedurende de gehele beleidscyclus en maakt niet alleen gebruik van een reactieve aanpak (zoals de blackspotaanpak), maar ook van proactieve methoden (zoals verkeersveiligheidsaudits). Het is belangrijk om hierbij bevindingen en effecten goed vast te leggen.
Analysis of the present approach towards high risk traffic locations in Amsterdam and an investigation of new possibilities In the present report SWOV assesses the present approach towards high risk traffic locations within the Amsterdam municipality. The report also makes suggestions for the municipality's future road safety policy development. The report has been written in response to a request from the Blackspots Working Group of the Amsterdam Municipality (also known as the WBA) to review their approach towards improving these locations. The current approach consists of two components: the approach towards high risk locations and the quick scan method. The WBA defines so-called ‘blackspots’ as high risk locations with six or more injury crashes within a three-year period and where investigations should result in (infrastructural) solutions. Quick scans are investigations that are carried out at (all) locations where a fatal crash occurred. This report assesses both the high risk location approach and the quick scan method. The WBA also asked SWOV to make a proposal for a follow-up study. The municipality would like to receive suggestions for a proactive approach towards problems that are frequent in Amsterdam. The recommendations for this follow-up study can be found in the second part of the report. The assessment indicates that the high risk location approach and the quick scan method used by the WBA still contribute to a general road safety improvement in Amsterdam. The number of high risk locations in the Amsterdam municipality has decreased considerably in recent years. It has not been investigated whether this decrease is a result of the measures that were introduced at the high risk locations during those years. However, there are still high risk locations in the municipality and therefore there is no reason for WBA to cease its activities. The assessment did, on the other hand, find that the present approach can be improved upon; especially with regarding the applied methodology and the way in which the results are recorded. A more formal approach (e.g. a road safety inspections and road safety audits) can play a role here. Furthermore, SWOV sees possibilities for supplementing the present approach with a more proactive and structural approach. The advantage being that taking measures is not postponed until after serious crashes have occurred. SWOV recommends further study of a number of elements of a proactive approach. SWOV is in favour of the introduction of an integral approach, a quality management system for road safety. Such a system watches road safety during the entire policy cycle and not only uses a reactive approach such as the high risk location approach, but also uses proactive methods such as road safety audits. Monitoring and reporting are essential in this process.
Rapportnummer
D-2011-1
Pagina's
26 + 6
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.