Project

Maximaal benutten en borgen van veiligheid bij voertuigautomatisering

De toenemende automatisering heeft invloed op de rijtaak. Doel van deze innovaties, die in steeds sneller tempo beschikbaar komen op de markt, is verbetering van comfort, gemak en veiligheid. Het is van belang kennis te ontwikkelen over de impact van deze systemen op de taak van automobilisten en de gevolgen daarvan voor de veiligheid.

Onderzoeksvragen

  • Hoe kunnen nieuwe systemen maximaal bijdragen aan veiligheid in de transitie naar hogere niveaus van automatisering van het voertuig en de weg?
  • Hoe kunnen we de taakbelasting betrouwbaar meten in het echte verkeer en relateren aan maten in de Naturalistic Driving data om uiteindelijk Naturalistic Driving data te verrijken met  een indicatie van de taakbelasting?
  • Indien een auto weer terug schakelt van de automatisch rijden mode naar de zelfstandig rijden mode door de bestuurder (bijvoorbeeld door een defect of dat automatisch rijden alleen mogelijk is op bepaalde wegen), hoe pakken bestuurders de rijtaak dan weer op? Zien bestuurders direct weer de latente gevaren in het verkeer of niet?

Activiteiten in 2015

Naast een literatuurstudie en analyse van bestaande naturalistic driving data en UDRIVE data is in 2015 een experiment gedaan met de geïnstrumenteerde auto van SWOV. In dit experiment zijnaanvullende metingen uitgevoerd om de taakbelasting van de bestuurder te meten. Proefpersonen reden een route met de geïnstrumenteerde auto waarbij de taakbelasting werd gevarieerd en gemeten.

Printvriendelijke versie

Project nr.

S15.03

Status

Afgerond
Begindatum: 08 dec 2014
Einddatum: 31 dec 2015