Expecting the unexpected; A study of interactive driving behaviour at intersections

Proefschrift Technische Universiteit Delft TUD, Delft
Auteur(s)
Houtenbos, Maura
Jaar

Onderzoek naar verkeersgedrag heeft zich in het verleden vooral gericht op de individuele weggebruiker, ondanks het feit dat weggebruikers zelden verkeerssituaties ervaren waarin ze niet geconfronteerd worden met andere weggebruikers. De meeste modellen van de rijtaak blijken deze rijtaak echter weer te geven vanuit het perspectief van één enkele weggebruiker, in plaats van de interactieve aard van verkeersgedrag in het model verwerken. Om te kunnen begrijpen hoe weggebruikers in staat zijn hun gedrag op elkaar af te stemmen is een aantal onderzoeksvragen geformuleerd:

  • Welke rol spelen verwachtingen in interactiegedrag op kruispunten?
  • Hoe beïnvloeden verwachtingen de verkeersveiligheid op kruispunten?
  • Wat zijn de implicaties van menselijk interactiegedrag voor geavanceerde bestuurder ondersteunende systemen (ADAS)?

Most of the research on traffic behaviour has been focused on the individual road user, despite the fact that road users rarely encounter traffic situations in which they are not confronted with other road users. An associated finding is that most models of the driving task represent the driving task from the perspective of one individual road user, rather than incorporating the interactive nature of traffic behaviour. To achieve an understanding of the way road users are able to gear their behaviour to one another this thesis included the following research questions:

  • What is the role of expectancy in interaction behaviour at intersections?
  • What is the influence of expectancy on traffic safety at intersections?
  • What are the implications of human interaction behaviour for ADAS?
Pagina's
vi + 205
Serie
SWOV-Dissertatiereeks
ISBN
978-90-73946-03-3
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.