Road safety in bits and pieces; For a better understanding of the development of the number of road fatalities

Proefschrift Technische Universiteit Delft TUD, Delft
Auteur(s)
Stipdonk, Henk
Jaar

Dit proefschrift beschrijft een methode om de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid beter te begrijpen. De verkeersonveiligheid, uitgedrukt in het jaarlijks aantal verkeersdoden, heeft in Nederland in het verleden een markante ontwikkeling laten zien. Omstreeks 1950 vielen er circa 1000 verkeersdoden per jaar. Tussen 1950 en (omstreeks) 1972 steeg dit aantal ongeveer exponentieel tot bijna 3500. Daarna volgde een daling tot circa 650 doden in 2012. Dat wil zeggen dat het aantal doden in de meeste jaren afnam, maar niet elk jaar en niet in elk jaar in gelijke mate. In sommige jaren was er zelfs sprake van een stijging, zoals in de jaren 1976 en 1977 (met ruim honderd doden meer dan het jaar daarvóór). En ook in 2011 (en 2012) steeg het aantal verkeersdoden met enkele tientallen ten opzichte van het jaar ervoor. In veel andere geïndustrialiseerde landen zag men een soortgelijke ontwikkeling: een stijgend aantal doden tussen 1950 en 1972, een daling daarna, en onregelmatige sprongen in het aantal doden omhoog en omlaag.

Het doel van dit proefschrift is om na te gaan hoe die ontwikkelingen kunnen worden gerelateerd aan factoren zoals de hoeveelheid verkeer, verkeersveiligheidsmaatregelen van de overheid, enzovoort. Het proefschrift is een zoektocht naar de manier waarop we kunnen vaststellen hoe die factoren de verkeersveiligheid bepalen. Daarbij ligt de nadruk op doden, omdat hiervan de gegevens het meest betrouwbaar geregistreerd zijn, zowel in Nederland als in veel andere landen. Hier richten we ons op analyse van Nederlandse gegevens. De bedoeling is echter om een algemeen geldende aanpak te ontwikkelen waarmee ook de verkeersonveiligheidsgegevens van andere landen kunnen worden geanalyseerd.

Dit proefschrift wijst uit dat een goed begrip van de ontwikkeling van het aantal verkeersdoden in elk geval vraagt dat het totaal aantal verkeersdoden wordt onderscheiden naar verschillende groepen. Het onderscheid tussen verschillende groepen is vooral van belang als zowel de ontwikkeling van het risico als dat van de afgelegde afstand voor die groepen verschilt. Daarnaast is het in de analyse van belang om rekening te houden met de invloed van de mobiliteit van andere weggebruikers bij de bepaling van de ontwikkeling van het risico. Deze aanpak garandeert niet dat alle fluctuaties in het aantal doden kunnen worden gerelateerd aan externe factoren zoals maatregelen, maar zonder stratificatie is het onwaarschijnlijk dat een dergelijke relatie kan worden gelegd.

This thesis describes a method in order to get a better understanding of the development of traffic safety. The unsafety of traffic, expressed as the annual number of road fatalities, has shown a remarkable development in the Netherlands over the past years. In about 1950 there were approximately a thousand fatalities annually. Between 1950 and about 1972 this number increased approximately exponentially to almost 3500. Afterward, a decrease followed to about 650 fatalities in 2012. This means that the annual number of fatalities decreased during most of the years, but not always and not at the same pace. In some years there was even an increase (as in 1976 and 1977, when there was an increase of more than 100 fatalities). And also in 2011 and 2012 the number of fatalities increased in comparison to the previous year. In many other high income countries a similar development was seen: an increasing number of fatalities until 1972 and a decrease thereafter, with irregular jumps up and down in the annual number of fatalities.

The goal of this thesis is to research how these developments can be related to factors such as the amount of traffic, road safety measures implemented by the government, etcetera. The thesis is a search for the way to define how these factors determine road safety. The emphasis is on fatalities, because the data for those are the most reliable ones, both in the Netherlands as in many other countries. Here we focus on the analysis of Dutch data. However, the final goal is to develop a general method which can also be used to analyse road crash data for other countries.

This thesis shows that a good understanding of the development of the number of road fatalities at least requires that the total number of fatalities is stratified by different groups. The distinction between these groups becomes essential if both the development of risk and the development of distance travelled are different for these groups. Moreover, it is important in the analysis to take the influence of other road users into account in the determination of the development of risk. This approach will not guarantee that all fluctuations in the number of fatalities can be related to external factors like safety measures, but without stratification it is unlikely that such a relation can be stated.

Pagina's
219
Serie
SWOV-Dissertatiereeks
ISBN
978-90-73946-07-1
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.