Artikel: A conceptual model for persuasive in-vehicle technology to influence tactical level driver behaviour

SWOV-onderzoeker Nicole van Nes publiceerde samen met Paul van Gent, Haneen Farah en Bart van Arem van de TUDelft het artikel ‘A conceptual model for persuasive in-vehicle technology to influence tactical level driver behaviour’ in het tijdschrift Transportation Research part F.

‘Persuasive in-vehicle systems’ beogen intuïtief de houding en/of het gedrag van een bestuurder te beïnvloeden. De uitdaging bij het ontwerp van deze systemen voor een rijomgeving is echter om het overtuigende effect te maximaliseren zonder de veiligheid van de bestuurder te verminderen.

Dit artikel presenteert een conceptueel model om de bestuurder op tactisch niveau (d.w.z. het manoeuvreerniveau van de bestuurder, zoals rijstrookwissel en volgafstand) te overtuigen. De belangrijkste focus van het conceptuele model is om te beschrijven hoe je een bestuurder op een veilige manier kunt sturen om het rijgedrag te veranderen. Hiernaast biedt het model handvatten voor veilige en effectieve interactie tussen systemen in de auto en de bestuurder.

Lees verder »