Nieuws artikel

New ETSC report: reducing deaths in single vehicle crashes

Een derde van alle verkeersdoden in de EU valt in enkelvoudige ongevallen: ongevallen waarin de bestuurder of berijder van het voertuig en/of de passagiers dodelijk gewond raken, maar waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In de laatste 10 jaar waren er in de EU 100.000 verkeersdoden te betreuren, waarvan de meeste buiten de bebouwde kom. Beginnende bestuurders en motorrijders in de leeftijd van 18-24 jaar lopen het grootste risico op een dodelijk enkelvoudig ongeval; hun risico is tweemaal zo hoog als de leeftijdscategorie 25-49 jaar. Dit zijn enkele van de constateringen in het ETSC PIN Flash Report 32 Reducing deaths in single vehicle collisions waarvan SWOV’s Henk Stipdonk een van de auteurs is.

Een goed wegontwerp en de juiste snelheidlimiet zullen volgens het rapport in verschillende Europese landen een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Dit verklaart ook waarom het aantal verkeersdoden in enkelvoudige ongevallen in Nederland onder het Europese gemiddelde ligt: in Nederland is zoveel mogelijk obstakels langs de kant van de weg verwijderd en is het wegennet van twee naar drie sterren gebracht volgens de internationale EuroRAP veilgheidsstandaard .

In 2011, concludeerde een SWOV dieptestudie dat afleiding met 31% het vaakst een rol speelde bij het gebeuren van enkelvoudige ongevallen. De rol van afleiding werd gevolgd door die van snelheidsovertredingen (27%), alcoholgebruik (19%) en vermoeidheid (17%).

Aanbevelingen

Op Europees niveau doet het rapport de EU de aanbeveling om open en half-open ISA, een automatisch noodremsysteem en een geavanceerde gordelverklikker voor alle zitplaatsen verplicht te stellen voor alle nieuwe auto's.

Voor landelijke overheden doet het rapport de volgende aanbevelingen:

  • Verwijder obstakels van de kant van hoofdwegen buiten de bebouwde kom en snelwegen of plaats vangrails waar dat niet mogelijk is;
  • Doe dieptestudies naar ongevallen met dodelijk of ernstig letsel om maatregelen voo bermverbetering in kaart te brengen; 
  • Voer het getrapt rijbewijs in om de hoge risico's van beginnende bestuurders aan te pakken;
  • Verbeter de handhaving van snelheidslimieten buiten de bebouwde kom en op snelwegen, van het gebruik van gordel en helm, van rijden onder invloed en van afleiding van de bestuurder;  
  • Plaats vangrails die geschikt zijn voor motoren op plaatsen waar ongevallen met motoren kunnen voorkomen. 

Thema's

Vervoerswijzen, Risico's, Infrastructuur, Mens, gedrag & verkeer