Maatregelen om fietsen en wandelen te stimuleren

Op 8-9 mei vond in Brussel de afsluitende bijeenkomst plaats van het project ISAAC. In dit project is een interactieve website ontwikkeld waarmee lokale, regionale en nationale beleidsmakers inzicht kunnen krijgen in de effecten van maatregelen die fietsen en wandelen bevorderen ten koste van autogebruik. 

SWOV heeft voor dit project met name gekeken naar de verkeersveiligheidseffecten van alle modaliteitswisselingen. Daarover is informatie opgenomen in de binnen dit project ontwikkelde tool, de PedBikePlanner.

PedBikePlanner

De PedBikePlanner biedt op maat gemaakte aanbevelingen voor het stimuleren van wandelen en fietsen in de stad. Daarnaast fungeert het als een database met compacte en gebruikersvriendelijke informatie over de verwachte effecten van meer dan 50 maatregelen om het lopen en fietsen te stimuleren voor mobiliteit en verkeersveiligheid.

Tim De Ceunynck, VIAS Institute en ISAAC project partner:

The most innovative aspect of the tool is that it is a comprehensive tool that provides the most essential evidence-based information of ‘all’ measures to stimulate walking and cycling in a very condensed and easy to use format. Before PedBikePlanner, transport planners needed to search through vast amounts of fragmented information, which was very time-consuming and biased. This tool will save them lots of time and improve the decisions that are made.

Het door SWOV geleide project werd uitgevoerd in opdracht van CEDR Transnational Road Research Programme 2015 in samenwerking met  VIAS (BE), TU Dresden (DE), TOI (NO) en Polis (BE).

U kunt u de bijeenkomst op 9 mei via de website van Polis volgen.