ETSC maakt zich sterk voor Intelligente Snelheidsassistent (ISA)

De European Transport Safety Counsil (ETSC)  bepleit in een korte voorlichtingsfilm het gebruik van de Intelligente Snelheidsassistent, of ISA. Volgens de ETSC zou ISA tot de standaarduitrusting moeten gaan horen van nieuwe auto’s. 

‘Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van ISA’, zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap, ‘zowel in Nederland als in het buitenland. Uit al die onderzoeken blijkt dat met een ISA de gemiddelde rijsnelheid afneemt (2 tot 7 km/u), de onderlinge snelheidsverschillen afnemen én dat men minder vaak te hard rijdt.  Dit zijn effecten die gunstig zullen uitpakken voor / bijdragen aan de verkeersveiligheid.’

Informerend of dwingend: wat wil de klant?

Er zijn verschillende vormen van ISA, van puur informerende systemen tot veel dwingender varianten. Hoe ingrijpender en dwingender het systeem is, hoe minder autobestuurders zo’n systeem in hun auto willen. Van der Knaap: ’Maar we weten ook dat de ‘strengere’ systemen de meeste  veiligheidswinst opleveren: als we dat argument goed voor het voetlicht brengen, kunnen we werken aan meer draagvlak voor dwingende ISA, zeker in woonwijken’.   

Lang leek het erop dat ISA een verkeersveiligheidsmaatregel zou blijven die weliswaar zeer effectief zou kunnen zijn, maar die vrijwel nergens op grote schaal wordt toegepast: de klant wilde het simpelweg niet. “Ik heb goede hoop dat het toch zal gaan lukken. Adaptive cruise control, sensoren die fietsers en voetgangers ‘zien’ en voor hen remmen,’ emergency breake assist en zelfs auto pilot- functies op duurdere modellen: we raken steeds meer gewend aan ondersteunende technieken in onze auto. Ik verwacht dat het niet lang meer duurt voor een ISA-systeem binnenkort tot de standaarduitrusting hoort. Op Europees niveau wordt daar nu hard aan gewerkt. De volgende stap is dat het ook in de standaarden van EuroNCAP wordt opgenomen.