Nieuws artikel

Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid

Een progressief boetesysteem kan een besparing van 30 verkeersdoden per jaar en 400 ernstig verkeersgewonden per jaar opleveren. Het systeem houdt in dat automobilisten die herhaaldelijk te hard rijden een steeds hogere boete krijgen.

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzocht SWOV twee varianten van een progressief boetesysteem voor snelheidsovertredingen die vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Bij de eerste variant is de boeteverhoging 25% (voor de tweede boete) tot maximaal 100% (vanaf de vijfde boete). De tweede variant loopt sterker op, maar heeft een lagere eerste boete ten opzichte van het huidige niveau. In deze tweede variant is de maximum boeteverhoging 150% vanaf de vijfde boete.

Er kúnnen ook nadelige effecten optreden. Zo kan het bij veelvuldige overtreders tot betalings-/financiële problemen leiden. Betalingsproblemen hebben naast sociale impact tot gevolg dat mensen ongevoelig kunnen raken voor boeteverhogingen en hun gedrag niet aanpassen.Daarom beveelt SWOV aan om, na een bepaald aantal boetes, een persoonlijker aanpak met persoonlijk contact in te zetten.

Om het effect van een progressief boetesysteem te kunnen bepalen is er uitgegaan van drie aannamen:  1) er is een verband tussen rijsnelheid en verkeersveiligheid, 2) er is een verband tussen herhaling van snelheidsovertredingen en verkeersveiligheid en 3) er is een verband tussen boetehoogte en verkeersveiligheid. In de wetenschappelijke literatuur is evidentie gevonden voor deze aannamen.

Thema's

Risico's, Visie & beleid, Handhaving
Send by email