Kennis over de verkeersveiligheid van uw gemeente

Kennis over de verkeersveiligheid van uw gemeente

Vraag

Antwoord

  1. Weet u over welke 3 kruispunten in de gemeente waar u werkt het meest geklaagd wordt door burgers over verkeersveiligheid?

Deze informatie is niet centraal beschikbaar en kunt u alleen binnen uw eigen gemeente verzamelen.

  1. Hoeveel % van de 50 km/uur wegen in de gemeente waar u werkt heeft een vrijliggend fietspad?

In de Verkeersveiligheidsvergelijker (zie https://verkeersveiligheidsvergelijker.nl/fietsinfrastructuur) kunt u het antwoord opzoeken voor uw eigen gemeente. 

  1. Hoeveel verkeersdoden vallen er onder fietsers in de gemeente waar u werkt?

In de Verkeersveiligheidsvergelijker (zie https://verkeersveiligheidsvergelijker.nl/verkeersdoden) kunt u het antwoord opzoeken voor uw eigen gemeente. 

  1. Hoeveel % van de inwoners in de gemeente waar u werkt rijdt op een elektrische fiets?

Dit is een strikvraag. Deze gegevens worden niet bijgehouden. Hier https://bovagrai.info/tweewieler/2018/media/Mobiliteit-in-Cijfers-Tweewielers-2018-voor-download.pdf  vindt u wel landelijke cijfers over de verkoop van elektrische fietsen.

 

Feitenkennis

 

Vraag

Antwoord

  1. Geef voor de volgende tegenstelling aan welke van de twee opvattingen binnen het Duurzaam Veilig gedachtengoed past. 

 

Deze stelling is juist:

Op stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen moet langzaam en snelverkeer gescheiden worden om langzaam verkeer te beschermen

De publicatie DV3 zegt daarover:

“Het ontwerpprincipe (bio)mechanica houdt in dat snel stromend verkeer fysiek of in tijd gescheiden is van langzaam verkeer, van verkeer met een andere rijrichting, van verkeer met een substantieel andere massa en breedte, en van gevaarlijke obstakels.”

U kunt dit nalezen op pagina 18 van deze publicatie:

https://www.swov.nl/publicatie/dv3-visie-duurzaam-veilig-wegverkeer-2018-2030

  1. Geef voor de volgende tegenstelling aan welke van de twee opvattingen binnen het Duurzaam Veilig gedachtengoed past.

Deze stelling is juist:

Het verkeerssysteem is afgestemd op kwetsbare mensen zoals ouderen

De publicatie DV3 zegt daarover:

“In gevallen waarbij (bio)mechanische afstemming tussen verkeersdeelnemers, hun vervoerswijze en de weginrichting nog onvoldoende kan worden gewaarborgd, dient de rijsnelheid van al het verkeer te zijn afgestemd op de meest kwetsbare vervoerswijzen (met name lopen en fietsen) en verkeersdeelnemers (met name kinderen en ouderen).”

En:

“Ouderen worden belangrijker voor de definitie van de ‘normmens’ waarop het verkeer dient te worden afgestemd om maximale veiligheid te bereiken. Met name complexiteit en een sobere inrichting van verkeerssituaties zijn vanuit het psychologica-principe bedreigingen voor de verkeersveiligheid. We zullen moeten blijven nagaan of veilige oplossingen voor ouderen ook nog steeds veilig zijn voor andere groepen verkeersdeelnemers.”

U kunt dit nalezen op pagina 19 en 24 van deze publicatie:

https://www.swov.nl/publicatie/dv3-visie-duurzaam-veilig-wegverkeer-2018-2030  

  1. Geef voor de volgende tegenstelling aan welke van de twee opvattingen binnen het Duurzaam Veilig gedachtengoed past.

Deze stelling is juist:

Uniformiteit in het verkeer betekent dat mensen uit de kenmerken van het verkeerssysteem herkennen hoe ze moeten handelen

De publicatie DV3 zegt daarover:

“Uniformiteit in het verkeer zou volgens sommigen betekenen dat alles er hetzelfde uit moet zien. De essentie van uniformiteit in een duurzaam veilig wegverkeer is echter dat mensen de juiste context voor hun handelen herkennen; dit wordt niet bevorderd door telkens een heel andere vormgeving aan te bieden. Dat wil niet zeggen dat kleine variaties altijd problematisch zijn. Variaties binnen een bepaald type verkeersomgeving zijn geen groot probleem, zolang de verschillen tussen verschillende situaties maar groot genoeg zijn”

U kunt dit nalezen op pagina 23 van deze publicatie:

https://www.swov.nl/publicatie/dv3-visie-duurzaam-veilig-wegverkeer-2018-2030

  1. Elke keuze die gemaakt wordt op het gebied van verkeer heeft betrekking op verkeersveiligheid. Een goede samenwerking tussen Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw/Landschapsarchitectuur, Milieu en Verkeerskunde is daarom van belang. Kunt u voor de volgende stellingen aangeven in hoeverre deze betrekking hebben op de situatie in de gemeente waar u werkt?

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.

  1. Kunt u voor de volgende maatregelen aangeven hoe effectief deze zijn om de verkeersveiligheid van fietsers te verbeteren? Onder effectiviteit verstaan wij het besparen van slachtoffers. Geef daarnaast aan hoe zeker u van uw antwoord bent.

Aanleggen vrijliggend fietspad op 50 km/uur wegen

Deze maatregel is heel effectief. Het gemiddelde effect van de aanleg van vrijliggende fietspaden op 50km/uur-wegen is naar schatting een besparing van 15 tot 25% op het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden, ten opzichte van diezelfde weg zonder fietspad of fietsstroken. Op pagina 26 van deze publicatie kunt u het nalezen:

https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/rapport/d-2013-07.pdf  

Aanleggen rotonde binnen de bebouwde kom met een vrijliggend fietspad en fietsers ‘in de voorrang’

Deze maatregel is heel effectief. Het gemiddelde effect van de aanleg van rotondes binnen de bebouwde kom met vrijliggende fietspaden met fietsers ‘in de voorrang’ is naar schatting een besparing van 30% op verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden. Op pagina 34 van deze publicatie kunt u het nalezen:

https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/rapport/d-2013-07.pdf  

Elektrische fiets training voor ouderen

U kon hier geen goed antwoord geven: de effecten van elektrische fiets-trainingen voor ouderen zijn nog niet onderzocht. U kunt dat op pagina 16 van deze publicatie nalezen: 

https://www.swov.nl/publicatie/elektrische-fietsen-en-speed-pedelecs

Verkeerslessen voor kinderen op de basisschool

Deze maatregel heeft een gering effect.

Tot nu toe heeft onderzoek naar verkeerslessen op basisscholen geen effect op het aantal slachtoffers aangetoond. Wel is er een klein effect van deze lessen aangetoond op het zelfgerapporteerd gedrag van leerlingen. We weten niet in hoeverre het zelfgerapporteerde gedrag overeenkomt met hoe leerlingen zich in het echte verkeer gedragen. Als verkeerslessen niet goed zijn opgezet, kunnen ze ook een averechts effect hebben. Deze maatregel lijk dan ook hooguit een gering effect te hebben op de verkeersveiligheid. U kunt de tekst hier nalezen onder het kopje “Wat is het effect van verkeerseducatie op verkeersveiligheid?”

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeerseducatie  

Voorlichtingscampagne over MONO rijden op de fiets

Deze maatregel is naar verwachting niet effectief.

De MONO-campagne is op dit moment nog niet geëvalueerd op het effect op slachtoffers. Het is wel bekend dat opzichzelfstaande voorlichtingscampagnes zonder nevenactiviteiten zoals handhaving over het algemeen weinig effect hebben op het aantal slachtoffers. Naar verwachting heeft de MONO-campagne zonder aanvullende handhaving dus weinig effect op het aantal slachtoffers. Een campagne gericht op concrete, eenvoudig uit te voeren acties die weinig moeite kosten, zoals het goed afstellen van een hoofdsteun in de auto, kunnen wel effectief zijn zonder nevenactiviteiten.

U kunt hier onder het kopje ‘Hoe effectief is verkeersvoorlichting?” de informatie nalezen:

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/voorlichting    

Voorlichtingscampagne over MONO rijden op de fiets gecombineerd met gerichte handhaving door de politie

Deze maatregel is naar verwachting redelijk effectief.

Zoals gezegd is de MONO-campagne nog niet geëvalueerd op het effect op slachtoffers, ook niet in combinatie met handhaving. Voorlichting in combinatie met gerichte  politiehandhaving kan een redelijk effectieve maatregel zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de campagnes rondom Bob en Goochem, voor respectievelijk nuchter rijden en het gebruik van gordels.

U kunt hier onder het kopje ‘Hoe effectief is verkeersvoorlichting?” de informatie nalezen:

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/voorlichting  

Uitdelen gratis fietshelmen aan basisschoolkinderen ondersteund door  educatie en informatie voor ouders

Deze maatregel is redelijk effectief.

In een studie in Zeeland bleek het helmgebruik onder kinderen te stijgen van 3 naar 16%. In latere jaren, toen de campagne-activiteiten  niet meer georganiseerd werden, daalde het helmgebruik weer. De maatregel is dus alleen effectief zolang de campagne duurt. 

U kunt hier de informatie nalezen:

https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/rapport/r-2016-08.pdf

  1. Hebben klachten van burgers invloed op uw beleid? Meerdere antwoorden mogelijk.

 

 

Klachten van burgers geven een beeld van de subjectieve verkeersveiligheid. Onder het woord ‘verkeersveiligheid’ wordt meestal echter de objectieve verkeersveiligheid, het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden, verstaan. De relatie tussen de objectieve en de subjectieve verkeersveiligheid is complex: klachten van burgers geven daarom niet noodzakelijkerwijs een goed beeld van objectief gevaarlijke wegen.

Meer informatie vindt u hier:

https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/gearchiveerde-factsheet/nl/factsheet_subjectieve_verkeersonveiligheid_gearchiveerd.pdf

Vaardigheden

Vraag

Antwoord

  1. Hoeveel % van omgekomen fietsers in het verkeer in Nederland wordt niet geregistreerd? Het percentage dat niet geregistreerd wordt, wordt ook wel onderregistratie genoemd.

De onderregistratie voor omgekomen fietsers in het verkeer staat niet eenvoudig in een document vermeld. Het kan wel berekend worden door de geregistreerde aantallen verkeersdoden onder fietsers uit BRON te delen door de werkelijke aantallen verkeersdoden onder fietsers van het CBS. Volgens het CBS zijn er in 2017 en 2018 206+228=434 omgekomen fietsers in het verkeer geregistreerd. BRON registreerde in die jaren 139+160=299 omgekomen fietsers. De registratiegraad in 2018 is dus (299/434)*100%= 69%, de onderregistratie is daarmee 31%.

U kunt hier meer lezen over de registratiegraad (wel wat verouderd):

https://www.swov.nl/sites/default/files/bestanden/wegwijzer/gegevensbronnen.pdf#page=60

  1. In hoeverre houdt de gemeente waar u werkt rekening met onderregistratie wanneer jullie de fietsongevallen bekijken?

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.

  1. Wij vergelijken de ongevalsdata van onze gemeente met andere gemeenten … (meerdere antwoorden mogelijk)

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.

Planvorming en politieke antenne

 

Vraag

Antwoord

14)  Kunt u voor de volgende stellingen aangeven in welke mate deze van toepassing is op de gemeente waar u werkt?

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.

15)  Kunt u voor de volgende stellingen aangeven in welke mate deze van toepassing is op de situatie in uw gemeente?

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.

Culturele kennis

 

Vraag

Antwoord

  1. Kunt u voor de volgende stellingen aangeven in welke mate dit van toepassing is op uw situatie?

In deze vraag geeft uw een inschatting van uw eigen kennis en kunde. Het betreft hier geen feitenvraag en er is dus ook geen goed of fout antwoord.