De ANWB heeft het initiatief genomen voor een project om de veiligheid van de fietsinfrastructuur in Nederland – en op termijn ook daarbuiten – te verbeteren: het Safe Cycling Network-project. Het project is mede-geïnspireerd door het internationale European Road Assessment Programme (EuroRAP/iRAP). Het doel is om een expertsysteem te ontwikkelen waarmee wegbeheerders de fietsinfrastructuur (en dus de fietsveiligheid) kunnen beoordelen. Hierbij is het vooral belangrijk om onveilige fietsstructuur proactief in kaart te brengen en aan te pakken. De ANWB heeft de SWOV gevraagd om de wetenschappelijke verantwoording van het project te verzorgen. Dit rapport is daar een verslag van.
Het systeem is tot stand gekomen als resultaat van een aantal fasen. De eerste fase bestond uit literatuuronderzoek en de raadpleging van fietsveiligheidsexperts (wegbeheerders). Daarbij is vooral gekeken naar het belang van gevaarverhogende factoren voor fietsers. Op basis daarvan is een set van indicatoren voor onveiligheid van fietsinfrastructuur geselecteerd. Vervolgens is bepaald hoe wegbeheerders met deze indicatoren in de praktijk fietsinfrastructuur kunnen beoordelen. In twee gemeenten (Harderwijk en Goes) is in pilotprojecten al praktijkervaring opgedaan met het systeem. Daarnaast is er een belevingsonderzoek uitgevoerd waarbij fietsers de veiligheid van fietsvoorzieningen beoordeelden. Deze nieuwe inzichten vanuit de praktijk hebben de bruikbaarheid van het expertsysteem verbeterd.
Het resultaat van het project is een systeem dat is beschreven in Bijlage A. Om het expertsysteem te kunnen toepassen, is gekozen voor een werkwijze met twee instrumenten. Ten eerste is een checklist (interface) ontwikkeld met indicatoren die van belang zijn voor de veiligheid van fietsinfrastructuur. Ten tweede is een procedure ontwikkeld waarmee wegbeheerders fietsinfrastructuur kunnen beoordelen op basis van de interface en 360 graden-panoramabeelden (van het bedrijf CycloMedia) van fietsinfrastructuur.
Het systeem is in de praktijk bruikbaar gebleken om systematisch gegevens over de veiligheid van fietsinfrastructuur te verzamelen en met elkaar te vergelijken. Het systeem is ook geschikt om locaties te identificeren die (op basis van indicatoren) als onveilig worden beoordeeld.
Verder zal het expertsysteem op de volgende onderdelen moeten worden uitgebreid of ingevuld:
Op basis van de conclusies worden de volgende aanbevelingen gedaan:
ANWB has initiated a project to improve the safety of the cycling infrastructure in the Netherlands – and, in the longer term, also in other countries: the Safe Cycling Network project. This project was inspired in part by the international European Road Assessment Programme (EuroRAP/iRAP). The objective is to develop a system of expertise, an expert system, to help road authorities assess the cycling infrastructure (and therefore bicycle safety). To this end it is especially important to proactively take a survey of unsafe cycling infrastructure and take measures. ANWB asked SWOV to provide the scientific justification of the project, which is embodied in this report.
The system came about as a result of a number of phases, the first of which comprised a desk study and consultation with bicycle safety experts (road authorities). This focused principally on the importance of risk-enhancing factors for cyclists. Based on this a set of indicators for lack of safety in the cycling infrastructure was selected. It was then determined how road authorities can use these indicators to assess the cycling infrastructure in practice. Pilot projects were launched in two municipalities (Harderwijk and Goes) to gain practical experience of the system. Additionally, a perception survey was carried out in which cyclists assessed the safety of bicycle facilities. These new practical insights improved the practicability of the expert system.
The result of the project is a system that is described in Appendix A. To be able to apply the expert system, a working method involving two instruments was chosen. Firstly, a checklist (interface) was developed with indicators that impact on the safety of the cycling infrastructure. Secondly, a procedure was developed that allows road authorities to assess the cycling infrastructure on the basis of the interface and 360-degree panoramic images of the cycling infrastructure (supplied by CycloMedia).
In practice, the system proved useful for the systematic gathering of data on the safety of the cycling infrastructure and comparing this data. The system is also suitable for identifying locations that (based on indicators) are assessed as unsafe.
Furthermore, the expert system needs to be expanded or data need to be entered for the following topics:
The following recommendations are made on the basis of the conclusions: