Found 80 documents.

Advies praktijkproef

Publication/report R-2017-8
Published: 2017 (SWOV): Craen, S. de; Bax, C.A.; Boele, M.J.; Petegem, J.W.H. van
Tags: Transport mode, Freight and delivery traffic, Technology & ITS, Human behaviour in traffic,Vehicle; automatic; behaviour; road user; traffic; safety; test; test method; road traffic; risk...
Bij beoordeling van een praktijkproef met (deels) zelfrijdende voertuigen op de openbare weg is de Dienst Wegverkeer (RDW) eindverantwoordelijk voor de ontheffing. SWOV adviseert RDW over de mens... Read more

Zelfrijdende voertuigen: wat betekent dat voor fietsers en voetgangers?

Publication/report R-2017-22
Published: 2017 (SWOV): Schagen, I. van; Kint, S. van der; Hagenzieker, M.
Tags: Technology & ITS, Human behaviour in traffic,Road user; pedestrian; cyclist; vehicle; automatic; behaviour; SWOV.
Er zijn veel ontwikkelingen gaande op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Tot nu toe onderbelicht daarin – maar van groot belang voor de verkeersveiligheid – is de interactie tussen zelfrijdende... Read more

Veilige verplaatsingen voor ouderen

Publication/report R-2017-23
Published: 2017 (SWOV): Dijkstra, A.
Tags: Infrastructure, Human behaviour in traffic,Old people; driver; driving (veh); traffic; safety; cycling; cyclist; cycle track; simulation; digital computer; itinerary; road user; behaviour;...
Dit onderzoek is bedoeld om na te gaan welke kenmerken van het verkeerssysteem de onveiligheid van ouderen in het verkeer kunnen beïnvloeden. Ook de mate waarin de kenmerken ingrijpen op de... Read... Read more

How to define and measure pedestrian traffic deaths?

Publication/article
Published: 2017 : Methorst, R.; Schepers, P.; Christie, N.; Geus, B. de
Tags: Transport mode, Pedestrian,

Interpolis Barometer 2017

Publication/report R-2017-19
Published: 2017 (SWOV): Christoph, M.W.T.; Kint, S. van der; Wesseling, S.
Tags: Risks, Human behaviour in traffic,Mobile phone; distraction; attention; road user
SWOV heeft in opdracht van Interpolis een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar telefoongebruik in het Nederlandse verkeer. Deze studie zal jaarlijks worden herhaald voor een periode van vijf jaar... Read more

Traffic education

01 Dec 2017
Tags: Education,verkeersles
Traffic education is defined here as any kind of formal or informal education that is aimed at learning and improving the knowledge, insight, skills and attitudes that are necessary for safe traffic... Read more

Road injuries, health burden, but not fatalities make 12- to 17-year olds a high risk group in the Netherlands

Publication/article
Published: 2017 : Twisk, D.A.M.; Bos, N.M.; Weijermars, W.A.M.
Tags: Road safety in numbers, Risks,
Background: To explore the impact of road injuries for different age groups, this study compares the health burden of road injuries on young adolescents—12 to 17 years of age—to those on older age...

ProMeV Light

Publication/report R-2017-7
Published: 2017 (SWOV): Bax, C.; Eenink, R.; Commandeur, J.; Loenis, B.
Tags: Infrastructure, Policy,
ProMeV Light geeft snel en proactief een overzicht van de grootste veiligheidsknelpunten op wegvakken van het provinciale wegennet. Het biedt daarmee een bruikbaar alternatief voor een beleid op...... Read more

Een lichte variant van ProMeV toegepast in twaalf provincies

Publication/report R-2017-7A
Published: 2017 (SWOV): Bax, C.A.; Eenink, R.G.; Commandeur, J.J.F.; Loenis, B.J.C.
Tags: Infrastructure, Policy,
ProMeV Light geeft snel en proactief een overzicht van de grootste veiligheidsknelpunten op wegvakken van het provinciale wegennet. Het biedt daarmee een bruikbaar alternatief voor een beleid op...... Read more

Ontwikkeling Netwerk Safety Index gemeente Amsterdam

Publication/report R-2017-10
Published: 2017 (SWOV): Wijlhuizen, G.J.; Petegem, J.W.H. van; Schermers, G.; Bruin, J. de; Commandeur, J.J.F.; Kars, V.
Tags: Transport mode, Bicycle, Infrastructure, Policy,Cycling; cyclist; bicycle; moped; moped rider; road network; cycle track; traffic; safety performance indicator; SPI; accident; accident rate; injury;...
De gemeente Amsterdam voert een proactief risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid (Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2016-2021, Gemeente Amsterdam, 2016). Een belangrijke reden voor de toenemende...... Read more